Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Második nyelvi alapvizsga
Tárgy kódja: BBNNT30000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 0
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Alapvizsga
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Borza Natália Ildikó
Tárgyleírás:

A második idegen nyelvi vizsgaszeminárium az idegen nyelvi kurzusok tananyagát összegzi a Közös Európai Referenciakeret szerint meghatározott B2-es szinten.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Dömök, Szilvia. Gyakorló német nyelvtan. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2013. ISBN 9789630594028

Lázár, Györgyné. Német szókincsgyakorló. Budapest: Akadémiai Kiadó, 2014. ISBN 9789630595179

Riz, Barnabás. (2018). Nagy Origó nyelvvizsgakönyv: Spanyol. Budapest: Lexika Kiadó. ISBN 9786155200779

Baranyainé, Endrődi Melinda. (2006). Komplett feladatsorok az olasz középfokú írásbeli nyelvvizsgára. Budapest: Lexika Kiadó. ISBN 9789639092723

Bagaméri, Zsuzsanna; Vida, Enikő. (2018). Nagy BME nyelvvizsgakönyv - francia. Budapest: Lexika Kiadó. ISBN 978-615-5200-87-8

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szak egyes területeinek alapvető szakkifejezéseit, fogalomkészletének minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket.

Ismeri a nemzetközi kapcsolattartás formáit, eszközeit és technikáit.

Ismeri és aktívan használja a B2-es szintű idegen nyelvi képességek alkalmazásához szükséges nyelvtant és szókincset.

b) képességei

Legalább két idegen nyelven képes eligazodni a szakirodalmakban, különös tekintettel a szakterminológiára.

Képes az EU által támogatott projektek tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

Megérti a hosszabb beszédeke

t és előadásokat, illetve még a bonyolultabb érveléseket is követni tudja, amennyiben a téma számára eléggé ismert.

Többnyire megérti a híreket és az aktuális eseményekről szóló híradásokat.

El tudja olvasni azokat a cikkeket és beszámolókat, amelyek jelenkori problémákkal foglalkoznak, és szerzőjük véleményét, nézetét fejtik ki.

Megérti a kortárs irodalmi prózát.

Az anyanyelvi beszélővel természetes, könnyed és közvetlen kapcsolatteremtésre képes.

Aktívan részt tud venni az ismert témákról folyó társalgásban, úgy, hogy közben érvelve kifejti a véleményemet.

Világosan és kellő részletességgel fejezi ki magát számos, érdeklődési körébe tartozó témában.

Ki tudja fejteni a véleményét valamely aktuális témáról úgy, hogy részletezi a különböző lehetőségek előnyeit és hátrányait.

Világos és részletes szövegeket tud alkotni az érdeklődési körébe tartozó számos témáról.

Tud olyan beszámolót írni, amely tájékoztat, érveket és ellenérveket sorakoztat fel.

Levélben rá tud világítani arra, hogy milyen jelentőséget tulajdonítok az eseményeknek, élményeknek.

c) attitűdje

Képviseli a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.

Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó és egyben kritikus az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.

Szakmai hivatástudat kialakítására és önképzésre törekszik.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.

Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegalkotási készségét.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

nemzetközi tanulmányok BANT-XNT alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe