Tantárgy adatlapja
A kurzus központi témája a külső public relations egyik legfontosabb területének, a sajtókapcsolatok (media relations) gyakorlatának, módszereinek és eszközeinek megismerése. Célja, hogy a résztvevők ismereteket szerezzenek a médiatermékek speciális voltáról, a médiapiac szerkezetéről és működéséről, megértsék a modern médiagazdaság működésének alapjait, a médiapiac szereplőit, törvényszerűségeit. Az előadások rávilágítanak arra, hogyan lehet a sajtókapcsolatokon keresztül a szervezet hírnevét, vele szemben bizalmat és jóakaratot építeni. Vizsgáljuk, hol helyezkedik el a médiakapcsolatok, mint szakmai részkompetencia a kommunikáció-menedzsmenten belül, mit értünk duális médiarend alatt, mi a kettős piac elméletének lényege, és melyek a kooperatív szakmaterületek. A kurzus a médiakapcsolatok elméleti hátterén túl megismerteti a hallgatót a sikeres szakmai aktivitás feltételeivel. A tantárgy keretében szó esik az írott és elektronikus sajtó alapvető műfajairól, a médiakampány elveiről, a sajtóközlemények írásáról, a sajtótájékoztatók szervezéséről, az etikus kiadói-, szerkesztőségi-, újságírói kapcsolatokról.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Osiris Kiadó, Budapest, 2003. 169-212. ISBN 9633895642
Nyárády - Szeles: Public Relations II. Perfekt. Budapest, 2005. 7.2. fejezet, 101-180. ISBN 9789633946060
Nógrádi Gábor: Ide nekem a címlapot is! A médiakapcsolatok művészete. Presskontakt Kiadó. Budapest, 2004. 17-44, 76-116, 123-191. ISBN 9639503061
Ajánlott irodalom:
O’Sullivan, Tim – Dutton, Brian – Rayner, Philip: Médiaismeret 5. fejezet. A média intézményrendszerének működése. Korona Kiadó, Budapest, 2002. 213-295. ISBN 963-9376-20-5
Kaposi Ildikó: Sajtótámogatás. Médiakutató, 2000. ősz, 7–17.
https://mediakutato.hu/cikk/2000_01_osz/01_sajtotamogatas
Kollár Csaba: PR és sajtókapcsolatok, Protokollár Gazdaságkommunikációs Ügynökség, 2004. ISBN 963-7044-07-8
Sarah Silver: A médiáról civil szervezeteknek, Demnet, 1997. ISBN 9635026296
Claire Austin: A PR, vagy a közönségkapcsolatok alapjai hét leckében, Park, 1993. ISBN 9638227192
Szeles Péter: Public Relations a gyakorlatban, Geomédia, Budapest, 1999. ISBN 963791062X
Bernáth László (szerk.): Új műfajismeret, Sajtóház Kiadó, Budapest, 2002. ISBN 9639309079
Zsolt Péter: Médiaháromszög. EU-Synergon. Budapest, 2004.
Pratkanis, A., Aronson, E.: A rábeszélőgép. Ab-Ovo. Budapest, 1992. ISBN 9637853030
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
Ismeri a kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit.
b) képességei
Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
Alapfokú elméleti felkészültségére építve képes kidolgozni a társadalmi kommunikáció színterein zajló folyamatok valóságos viszonyait feltáró, a tények vizsgálatára irányuló munkahipotézisét, az ennek vizsgálatára szolgáló legalkalmasabb empirikus módszert és a feldolgozás folyamatának koncepcióját.
c) attitűdje
Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak &eacut
e;s változóak.
Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatokkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.
d) autonómiája és felelőssége
A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét és szakmai csoportját.