Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Médiakutatás
Tárgy kódja: BBNKM42000
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Andok Mónika
Tárgyleírás:

 

A médiakutatás kurzus elsődlegesen a kutatási technikák megismertetését célozza a hallgatók számára. Feladatának tekinti, hogy a szeminárium résztvevői konkrét elemzések révén próbálhassák ki a különböző médiakutatási technikákat, melyek módszertanának megismertetése és alkalmazása egyaránt az óra feladatai közé tartozik. A hallgatók az órán médiaelemzés révén kurrens társadalmi jelenségeket vizsgálnak. A megismert módszerek között szerepel: a tartalomelemzés, a diskurzuselemzés, a narratívaelemzés, a szemiotikai- és retorikai elemzés, valamint az intézményelemzés. A hallgatók az egyes területek szakmai megismerése után, órai feladatban közösen elemeznek, majd tudásukról saját kutatási feladat elvégzésével adnak számot.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

Stokes, Jane: 2008 A média- és kultúrakutatás gyakorlata. Gondolat Kiadó, Budapest ISBN 9789636931223

Belinszki Eszter: 2000 A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. In.: Médiakutató 2000 ősz

Császi Lajos: 2008 Médiakutatás a kulturális fordulat után. In. Médiakutató 2008 ősz

Krippendorff, Klaus. 1995. A tartalomelemzés módszertanának alapjai, Balassi, Budapest. ISBN 963 7873 80 5

Tikk Domonkos. 2007.Szövegbányászat, Typotex Kiadó, Budapest. ISBN 978 963 9664 45 6

 

Ajánlott irodalom

Bertrand, Ina Hughes, Peter, 2005, Media Research Methods. New York. Palgrave  ISBN 978 033 3960 943

Jensen, Klaus B.– Jankowsky, Nicholas W. (eds.), 2002, A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research. London, Routledge. ISBN 0 203 40980 9

Treadwell, Donald, Introducing communication research, Thousand Oaks, Sage, 2011, ISBN 978 1 4129 4457

Vicsek Lilla, Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás, Bp., Osiris, 2006, ISBN 963 389 882 X

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe