Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók megtanulják, hogy a média és a médiaüzenetek képesek befolyásolni az emberek vélekedéseit, attitűdjeit, értékeiket, viselkedésüket valamint részvételüket a társadalom demokratikus folyamataiban. Minden médiatartalom konstruált, minden médiumnak megvannak a maga sajátos jellemzői, erősségei és nyelvezete; valamint az üzentbe ágyazottan értékeket és nézőpontokat is megjelenít. Ahogy azt Jenkins hangsúlyozza, jelen társadalmunkra a média-konvergencia jellemző. Ez a konvergencia jelenti azt is, hogy a résztvevő / fogyasztó létrehozza, megosztja és keresi az új információt olyan médiaaktivitásokhoz kapcsolódóan, mint (ön)kifejezés, együttműködő probléma megoldás illetve a tartalmak cirkuláltatása. A kurzus során a hallgatók elsajátítanak olyan technikákat és módszereket, melyekkel elemezni tudják a médiaiparágakat, cégeket valamint megértik azt a kontextust, amelyben a versengő stratégiák és a pozíciók kialakultak. A kurzus során a hallgatók foglalkoznak a közösségi médiatechnológia fejlődésének azon aspektusával is, mely lehetővé tette a folyamatos online jelenlétet; valamint azzal is foglalkoznak, hogy mindez mit jelent az újságírói szakmában, a vállalatok esetében, milyen hatással van a fogyasztókra és miként történik a hálózat építés a közösségi médiában.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Csigó Péter: 2009. A konvergens televíziózás - Web, tv, közösség. L'Harmattan Kiadó. ISBN 9789632361895
Fehér Katalin: 2016. Digitalizáció és új média. Trendek, stratégiák, illusztrációk. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN 9789630597142
Jenkins, Henry: 2008. Convergence Culture. Where old and New Media Collide. New York University Press. ISBN 9780814742952
Ajánlott irodalom:
Andok Mónika 2016. Digitális média és mindennapi élet. Budapest, L’Harmattan Kiadó. ISBN 978-963-414 181 5
Tófalvy Tamás: 2017. A digitális jó és rossz születése - Technológia, kultúra és az újságírás 21. századi átalakulása. L’ Harmattan Kiadó ISBN 9789634142959
TÓFALVY TAMÁS - KACSUK ZOLTÁN - VÁLYI GÁBOR (SZERK.) 2011. ZENEI HÁLÓZATOK. ZENE, MŰFAJOK ÉS KÖZÖSSÉGEK AZ ONLINE HÁLÓZATOK ÉS AZ ÁTALAKULÓ ZENEIPAR KORÁBAN. MÉDIA RE: MIX KÖNYVEK 5, L'HARMATTAN ISBN 9789632363929
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Magas szinten ismeri a legfontosabb társadalomtudományi összefüggéseket.
Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
Elmélyült és értő ismeretei vannak a kommunikáció- és médiatudomány minden fontos területéről, a társadalmi kommunikáció színtereiről, az itt működő intézményekről és ezek működési mechanizmusairól, folyamatairól, ismeri az erre a területre vonatkozó történeti vonatkozásokat.
Ismeri és átlátja azokat a hazai, európai és globális társadalmi és kulturális jelenségeket és problémákat, amelyek meghatározó szerepet játszottak és játszanak a társadalomtudományi gondolkodás alaptendenciáinak kialakításában.
Ismeri a kommunikáció és kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit a társadalmi kommunikáció összefüggésrendszerében.
Érti és átlátja a társadalmi érdekérvényesítés csatornáit, az érdekütköztetés fórumait és a döntések befolyásolásának legális és etikus módszereit.
Saját szakmai ismeretei alapján felismeri e terület kommunikációs és információs
sajátosságait.
Ismeri az Európai Unió által definiált kulturális tér sajátosságait, és az ebből eredő következményeket.
Ismeri az állami szabályozás működését, jogi hátterét, intézményrendszerét és eszközeit.
Birtokában van a szakterületén alkalmazható és alkalmazandó módszertani ismereteknek, érti a legújabb módszertani fejlesztések lényegét, átlátja ezek fejlődési tendenciáit.
b) képességei
Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
Képes a hazai és külföldi társadalomtudományi források feltárására, feldolgozására, és szakmai munkája során a leszűrt következtetések gyakorlati alkalmazására.
Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
Képes a szervezeten belüli munkafolyamatokat a felkészültségének megfelelő szinten irányítani, eredményesen együttműködni az intézményen belüli és kívüli partnerekkel, megfelelő szakmai gyakorlat után vezetői munkakört betölteni.
Képes az intézménye, illetve szakmai szervezete számára befogadható és végrehajtható projektek felkutatására, a pályázati és végrehajtási munka irányítására, és a folyamatot koordináló eredményes együttműködésre a partnerekkel.
Képes a gyorsan változó munkahelyi és szervezeti körülményekhez alkalmazkodni.
Képes önálló szakmai koncepciók kidolgozására és ezek kivitelezésére.
A szakon megszerzett tudás birtokában képes a társadalomtudományi és ezen belül a kommunikáció- és médiatudományi tudásával kapcsolatos szakmai reflexióra, és szakmai tudásának folyamatos fejlesztésére.
Képes szakmai tudásának birtokában az eredményes és hatékony értelmiségi munkára.
Képes minimálisan egy idegen nyelven (javasoltan angolul) is szakmája gyakorlására, a szakmai szókincs használatára, idegen nyelvű szakszöveg helyes értelmezésé
;re, ennek érdekében pedig idegen nyelvi kommunikációs képessége folyamatos fejlesztésére.
Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
c) attitűdje
Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét és felvállalja ezen értékek képviseletét.
Igénye van az Európán kívüli kultúrák megismerésére, nyitottan és elfogadóan viszonyul e kultúrák felé.
Kritikusan viszonyul azokhoz a megközelítésekhez, amelyek korlátozni kívánják a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai kommunikációs színtereken.
Elkötelezett a társadalmi egyenlőség, az élet minden területén érvényes demokratikus értékek, a jogállamiság és az európai értékközösség mellett és véleményét a megfelelő formában meg is tudja fogalmazni.
Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezett a szakmai elképzelések iránt.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett, különösen a fenntarthatóságot veszélyeztető tendenciákkal szembeni tudományos és gyakorlati erőfeszítések támogatásával.
Nyitott és befogadó a társadalomtudományokban most formálódó minőségbiztosítási törekvésekkel szemben, elkötelezetten törekszik ezek saját szervezetben történő alkalmazására és működtetésére.
Nyitott és együttműködésre kész a nemzetközi szakmai kapcsolatok ápolására, kezdeményező ezek létrehozásával és működtetésével kapcsolatban.
Nyitott és elfogadó azokkal a felkérésekkel kapcsolatban, amelyek tudásának, ismereteinek, szakmai tapasztalatainak megosztására irányulnak.
d) autonómiája és felelőssége
Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti ön
maga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Önállóan és felelősségteljesen vesz részt saját intézménye és szervezete egységeinek létrehozásában és irányításában.
Felelősségteljesen építi fel szakmai karrierjét, és támogatja az általa irányított munkatársak szakmai életpályájának kibontakoztatását.
Felelősséget vállal választott szakterülete szakmai és etikai normáinak betartására.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét, és szakmai csoportját, elkötelezetten szolgálja és képviseli szakmája érdekeit.
Felelősséget vállal az általa előállított anyanyelvű és idegen-nyelvű szakmai szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
Ha szükséges, saját felelősségi körén belül felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.