Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Médiumismereti gyakorlatok
Tárgy kódja: BBNKM40700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Radetzky András
Tárgyleírás:

A stúdium célja, hogy bemutassa a sajtó, rádió és a televízió, valamint az újmédia helyét, szerepét a társadalomban, vázolja létrejöttének körülményeit, az egyes műfajok kialakulását és legfontosabb jellemzőit. Bemutatja a hallgatóknak a média, valamint a társadalom kapcsolatát, lehetőségeit és az egyes műfajok korlátait: az akusztikus és vizuális hatások sokrétűségét, az információ-átadás lehetőségének ebből fakadó sokszínűségét. Tárgyalja a közszolgálati és a kereskedelmi rádiózás és televíziózás közötti hasonlóságokat és különbségeket, az országos, a helyi és a regionális, vagy kisközösségi rádió, televízió sajátosságait, műfaji eltéréseiket, de természetesen kitér az újmédia által jelentősen megváltoztatott médiafogyasztási szokásokra is. A szeminárium vázlatosan megismerteti a hallgatókkal a különféle sajtóműfajokat: a hír alapú, az átmeneti és a véleményműfajok egyaránt.  A tantárgy célja továbbá, hogy a nemzetközi sajtó- és médiatörténetből bontakoztassa ki a kortárs médiarendszereket és azok tipológiáját, a hazai és a nemzetközi sajtórendszert, különös tekintettel az angolszász és a német nyelvterület médiaviszonyaira, valamint egyes médiaszabályozási kérdéseire. Röviden tárgyalja a nyomtatott és az elektronikus sajtó történetét, ill. kitér az egyes médiumok erősségeire és gyengeségeire a demokrácia intézményeinek támogatása szempontjából. A kurzus tehát lényegében segíteni kívánja az eligazodást a részletes és mélyreható tömegkommunikációs tanulmányok kezdetén kitérve a magyar média sajátosságaira, annak működésére.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

yle="margin-left:8.8pt;text-autospace:none">Kötelező olvasmányok:

-  Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média története. Budapest, Osiris, 2004., 13-23., 229-352., ISBN: 9633896436

-  McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet. Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 13-129.,ISBN: 9789633895641

-  Pokol Béla: Médiahatalom. Budapest, Windsor, 1995, 9-38., 72-83., 114-131., 173-193., ISBN: 9638547227

-  Balázs Géza: Médiaműfajok. Budapest, Magyar Rádió, 1999, 33-55., ISBN: 3634632535

-  Angelusz Róbert – Tardos Róbert – Terestyéni Tamás (szerk.): Média, nyilvánosság, közvélemény (szöveggyűjtemény), Budapest, Gondolat, 2007, 308-337., ISBN: 9789639610934

-           

Ajánlott olvasmányok:

-  Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293, 345-367., 106-128., 321-366., 419-432., ISBN: 9789632248608

-  Terestyéni Tamás (szerk.): Közszolgálatiság a médiában. Budapest, Osiris, 1995, 9-31, 45-53., ISBN: 9633790786

-  Kókay György – Buzinkay Géza–Murányi Gábor: A magyar sajtó története. Budapest, MÚOSZ, 1994, ISBN: 9639309036

-  Briggs, Asa – Burke, Peter: A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig. Budapest, Napvilág, 2004., 21.104., ISBN: 9639350451

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BANT-XKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe