Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Mentális zavarok rendszerszemléletű megközelítése
Tárgy kódja: BMLMC02200M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

A tantárgy célja a leggyakoribb mentális zavarok rendszerszemléletű megközelítésének, értelmezésének megtanulása abból a megfontolásból, hogy multidiszciplináris team tagjaként, pszichiáter szakorvos, vagy klinikai szakpszichológus indikációja mentén, és szakmai felügyelete mellett, értő módon, aktívan tudjanak részt venni a leendő szakemberek a mentális zavarokban szenvedő betegek családkonzultációjában, vagy saját hatáskörükben elsődleges prevenciós céllal azok megelőzésében fejtsenek ki családkonzultációs tevékenységet. A tárgy logikus rendszerben kapcsolja össze a korábbi rendszerelméleti és pszichopatológiai kurzusok tananyagát, a családkonzultációt támogató rendszer- és hálózatelméleti megközelítéseket, alkalmazva a különféle mentális zavarok értelmezésében, megelőzésében és kezelésében. Külön hangsúlyt fektet a rendszerszemléletben jól értelmezhető, emiatt családterápiával vagy családkonzultációval eredményesen kezelhető, vagy megelőzhető gyermekkori szorongásos zavarokra. Emellett foglalkozik a felnőttkori mentális zavarok kezelésében, a mentális betegek rehabilitációjában szükséges családkonzultációs lehetőségekkel. Továbbá a szkizofréniában szenvedő emberek rehabilitációjában bizonyítottan hatékony családi pszichoedukáció, vagy a pszichoedukációs fókuszú családgondozás elméletével és módszereivel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
American Psychiatric Association (2014). DSM-5 referencia-kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz. Budapest, HU: Oriold és Társai. (ISBN 9786155443015)
Arieti, S. (1995). Skizofrénia a családban. Budapest, HU: Gondolat. (ISBN 9632826655)
Hanna, S. M. (2021). Családterápia a gyakorlatban. Budapest, HU: Semmelweis Kiadó. (ISBN 9789633311400)
Liberman, R. P. (2010). A családok bevonása kezelésbe. In R. P. Liberman, Felépülés a betegségből. A pszichiátriai rehabilitáció kézikönyve (pp. 278-357). Budapest, HU: Oriold és Társai. (ISBN 9789639771420)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Kuipers, L., Leff, J. & Lam, D. (2002). A szkizofrénia családgondozása. Gyakorlati Útmutató. Budapest, HU: Coincidencia. (ISBN 9630071746)
Varga, M., & Babusa, B. (2012). Az új keletű evészavarok néhány pszichológiai és rendszerszemléleti vonatkozása. Lege Artis Medicinae, 22(6-7), 440-444.
Von Bertalanffy, L. (2010). General systems theory. The science of synthesis: exploring the social implications of general systems theory. In D. Hammond, The science of synthesis (pp. 103-142). USA: University Press of Colorado. (ISBN 9781607320708)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a családterápia elméleti hátterének tudományos, rendszerszemléleti megközelítéseit, azok legfontosabb fogalmait, alkalmazási területeit.
Ismeri az emberi (családi és közösségi) hálózatok működését, azok feltárásának módszereit.
Ismeri a legfontosabb mentális zavarok jellemzőit.
Tájékozott a lelki betegségek kialakulásának, ellátási/kezelési rendszerének folyamatában.
Rendelkezik ismeretekkel a pozitív mentálhigiénés kapcsolat jellemzőiről, elméleti hátteréről (humanisztikus pszichológia).
b) képesség
A fenti ismeretköröket a családkonzultációs praxis során integrálni képes, vagyis képes az egyes mentális zavarok rendszerszemléletben történő megértésére, értékelésére.
Képes a családkonzultációs folyamatok szakszerű megtervezésére és kivitelezésére.
Képes szükség esetén a segítség elfogadására történő szocializálás megvalósítására.
Képes arra, hogy a mentálhigiénés családkonzulens szerepéhez szükséges pszichopatológiai ismereteket a mindennapi munka során alkalmazza.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
Szakmai munkájában elkötelezett, magas felelősségtudattal rendelkezik, hozzáállása etikus.
Kapcsolataiban empatikus, nyitott, kezdeményező, ítélkezéstől mentes.
Szívesen vesz részt team munkában a család problémájának megoldása érdekében.
d) autonómia és felelősség
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli.
A rábízott információkat, valamint a dokumentációban rögzített adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezeli.
A kliens(ek) terápiája érdekében felelősségteljesen működik együtt a gyógyító-kezelő team valamennyi tagjával. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe