Tantárgy adatlapja
Az előadás célja a modern régészetben alkalmazott legújabb digitális technológiák bemutatása. Áttekintést nyújt a magyar és a nemzetközi gyakorlatokról, különös tekintettel az egyes technológiák módszertanára. Régészeti esettanulmányok példáin keresztül bemutatja és összehasonlítja a 3D-digitális adatgyűjtést és értelmezést Total Station, GNSS, 3D tárgy- és lézerszkennerek, valamint a hagyományos és pilóta nélküli légijármű-rendszerekhez tartozó (RPAS) fényképező-rendszeren alapuló 3D-fotogrammetria segítségével. Az előadás ezeket a technológiákat mutatja be a nemzetközi régészeti kutatási programok és esettanulmányok eredményein keresztül, ideértve a terepi felméréseket, a légi lelőhelyfelderítést, feltárásokat és rekonstrukciókat. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Daly, P., Evans, T. L., Daly P., T., Digital Archaeology: Bridging Method and Theory. New York 2006, ISBN 978-0415310482 Kamermans, H., de Neef, W., Piccoli, C. Posluschny, A.G., Scopigno,R. (eds): The Three Dimensions of Archaeology. Proceedings of the XVII UISPP World Congress (1-7 September 2014, Burgos, Spain). Volume 7/Sessions A4b and A12. Oxford 2016. ISBN 978-1784912932 Ajánlott irodalom: Bertocci, S., Arrighetti, A., Bigongiari, M., Digital Survey for the Archaeological Analysis and the Enhancement of Gropina Archaeological Site. Heritage 2019, 2, 848–856; doi:10.3390/heritage2010056, www.mdpi.com /journal/heritage, ISSN 2571-9408 Zhou, M., Geng, G., Wu, Z., Digital Preservation Technology for Cultural Heritage, Beijing 2012, ISBN 978-7-04-031879-1 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A kortárs magyar és nemzetközi régészetben alkalmazott digitális technológiák részletes ismerete. b) képességei Képesség a legújabb régészeti célú digitális módszerek alkalmazásának teljes megértésére. Képes megkülönböztetni az egyes technológiákat és azok szakmai előnyeit a különféle régészeti kutatások során. c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |