Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Misztériumjátékok, iskoladrámák, históriás- és népénekek
Tárgy kódja: BONDS01000
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Medgyesy-Schmikli Norbert
Tárgyleírás:

A XVII–XVIII. század közép- és felsőfokú oktatását teljesen átjárta a színjátszás: színpadon tanították a grammatikát, a történelmet és a teológiát, azaz az egyes ünnepek tartalmát, lényegét. Az alsófokú oktatásban a históriát illetően a historikus-epikus népénekek töltötték be ezt a szerepet. A kurzuson történeti, irodalmi és szcenikai háttérrel mutatjuk be ezt a sokszínű világot. Kiemelten kezeljük a történeti drámákat, a historikus-epikus népénekeket és a históriás énekeket. A misztériumjátékok közül pedig a betlehemeseket és a XVIII. századi csíksomlyói passiójátékokat, amelyek moralitás-jeleneteket is megőriztek ma is alkalmazható nyelven és formában.

1. Fogalmi, műfaji tisztázás: liturgikus játék, iskoladráma, misztériumjáték.

2. A liturgikus dráma latinul és magyarul. Kapcsolódás a gregorián énekhez.

3. A XVII–XVIII. századi, magyarországi karácsonyi játékok és egyes jeleneteinek tanítása.

4. A csíksomlyói misztériumjátékok (18. század) sajátosságai, rendszerezése.

5. A csíksomlyói misztériumjátszás történeti rétegei.

6. A barokk csíksomlyói passiójáték és a máig élő népénekkultúra összefüggése.

7. Allegóriák és moralitás-elemek a 18. századi misztériumdrámákban és városi ünnepeken.

8. Az egyetemes és magyar történeti témájú iskoladráma, mint a közoktatás módszere.

9. Az egyházi népénekkultúra története, stílusrétegei és mai alkalmazhatóságuk.

10. A historikus-epikus tartalmú népénekek és forrásaik.

11. Énekelt történelem: epikus népénekek, históriás énekek a magyar történelemről – közös énekléssel egybekötött órák.

12. Díszletek, színpadképek, jelmezek.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Énekek Szent László király tiszteletére. Szerk. Kovács Andrea–Medgyesy S. Norbert. Magyar Napló, Bp., 2012. 29–58, 107–123, 139–200. ISBN 978-963-9961-63-0

2. Medgyesy S. Norbert: Énekelt történelem I. Az államalapítás kora. L'Harmattan Kiadó, Bp., 2016. (2 db CD-melléklettel) ISBN 978-963-414-190-7

3. Misztériumjátékok 1. (SzínjáTéka – Régi magyar iskolai színjátékok 2. CD-melléklettel.) Sajtó alá rendezte, a könyvet és a CD-lemezt összeállította: Medgyesy S. Norbert. Hangmérnök: Németh István. Protea Kulturális Egyesület, Budapest, 2016. 29–67. ISBN 978-615-80503-0-2

4. Pintér Márta Zsuzsanna: A ferences iskolai színjátszás a XVIII. században. Argumentum, Budapest, 1993.  ISSN 0075-0840, ISBN 963-7719-40-7

5. Régi Magyar Színpad DVD-sorozat. Audiovizuális egyetemi jegyzet. Sorozatszerkesztő és a jegyzetek írója: Medgyesy S. Norbert. A DVD-lemez előadói: PPKE BTK Boldog Özséb Színtársulat, Piliscsaba; 6. LFZE–Zeneakadémia Népzene Tanszék, Budapest. PPKE BTK–Magyar Napló, Piliscsaba–Budapest, 2010–2016. ISBN 978-963-9206-82-3

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

>

a) tudása

A hallgató ismerje a feldolgozott források révén iskola-, zene- és színháztörténet, históriás énekek, egyházi népénekeket a XVIII. századig. A hallgató legyen képes az elméletben feldolgozott anyagok gyakorlati alkalmazására, megfelelő beszédtechnikával és éneklési képességgel való kompetens előadására. A kurzus színház-, liturgia-, művelődés- és zenetörténeti, bizonyos mértékig népzenei szaknyelvet, valamint színpadi előadói és társas foglalkozási kompetenciát fejleszt. A hallgató felismerje a klasszikus misztérium- és népi játékok modernségét, aktualitását, XXI. századi alkalmazhatóságát.

b) képessége

- memóriafejlesztés, allegorikus gondolkodás, tiszta éneklés, intonáció, politika-, színház- és zenetörténet együttes látása.

c) attitűdje

Nagyobb érdeklődést mutatnak a korábbi korok közösségi, egyházi kultúrája iránt.

Szívesebben vesznek részt művészeti rendezvényeken és kulturális tevékenységekben.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe