Tantárgy adatlapja
Az előadás a késő modernség magyar irodalmába vezeti be a hallgatókat. Megismerteti velük eme paradigma legfőbb képviselőit (Pilinszky János, Nemes Nagy Ágnes, Weöres Sándor, Ottlik Géza, Mészöly Miklós, Kertész Imre és mások), pályaképet ad róluk, tárgyalja munkásságuk fő poétikai jellemzőit, s egy-egy művükről rövid elemzést is nyújt.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Thomka Beáta: Mészöly Miklós, Pozsony, Kalligram, 1995. ISBN 80 7149 110 1
Boros Oszkár: „Weöresiáda”. A líranyelvi, filozófiai és zenei tradíció elemei a Weöres-életműben és annak utóéletében, Budapest, Ráció, 2015. ISBN 978615 5047 83 1
Szirák Péter: Kertész Imre, Pozsony, Kalligram, 2003. ISBN80 7149 522 0
A mindenség ernyőjére kivetítve. Hatvanéves az Iskola a határon, szerk. Osztroluczky Sarolta, Budapest, Kortárs Kiadó, 2021. ISBN 978963435082 8
Translating the Translation: New Discoveries about Ted Hughes and János Pilinszky, https://modernpoetryintranslation.com/translating-the-translator-new-discoveries-about-ted-hughes-and-janos-pilinszky/
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A XX. századi magyar kultúra egy meghatározó időszakáról (1945-1970) nyújt ismereteket.
Kompetenciát nyújt a későmodern szövegek elemzéséhez, megértéséhez, s ezeken keresztül egy meghatározó világszemlélet elsajátításához.
Megismertet a lírai és prózai művek értelmezé
;shez szükséges hermeneutikai készségekkel.
b) képességei
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.