Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a filmelemzés alapvető fogalmait,
magabiztosan felismerjék azokat mozgóképes alkalmazásukkor. Így a
filmművészetet, az alkotás folyamatát megismerni szándékozó hallgatók kulcsot
kaphatnak a filmművészet kanonikus alkotásaihoz, valamint a filmművészet
jelentős korszakainak értelmezéséhez. A kurzus folyamán különösen nagy
hangsúlyt kapnak a kurrens mozgóképes trendek és alkalmazások. A tárgy
tanulmányozása segít az általános és szakmai műveltség kiszélesítésében, a
szakmai kommunikáció fejlődésében, az elemző, kritikus viszonyulás és
gondolkodás kialakulásában; lehetővé teszi az önművelés lehetőségeit,
módozatainak felismerését. A megismert tudást filmelemzéseken keresztül
mélyítik el a hallgatók, amelyekben kiemelt figyelmet kapnak a szerzői filmes
és tömegfilmes alkalmazások. A kurzus során módszertani áttekintés végzünk a
filmelemzés különböző megközelítési módjairól, úgyis, mint hermeneutika,
tartalomelemzés, kulturális értelmezés, célunk a filmi sajátos kifejezési eszközök
strukturálása, a filmkultúra törvényszerűségeinek felfedezése, a
filmelbeszélés lehetséges módozatainak felismerése. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom Bazin, André: Mi a film?
Osiris Kiadó, Budapest, 2002. 16 – 59., 101 – 145., 283 – 291. ISBN:
963-379-454-4 Bordwell, David: Elbeszélés
a játékfilmben. Magyar Filmintézet, 1996, 16–61., 162 – 245. ISBN: 963-714-733-0 Hickethier, Knut: Film-és
televízióelemzés. Krónika Nova, 1998,
38 – 130. ISBN 963-912-825-2 Kovács András Bálint:
Mozgóképelemzés. Palatinus Kiadó, Budapest, 2009. ISBN: 978-963-274-042-3 Bíró Yvette: Nem tiltott
határátlépések. Képkalandozások kora. Osiris, 2003. ISBN: 963-389-263-5 Deleuze, Gilles: A
mozgás-kép. Film 1. Palatinus Kiadó, Budapest, 2008. ISBN: 978-963-965-198-2 Deleuze,
Gilles: Az idő-kép. Film 2. Palatinus Kiadó, Budapest, 2008. ISBN:
978-963-965-199-9 |