Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Műelemzés 1.
Tárgy kódja: BBNSM40400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Szipőcs Krisztina Tünde
Tárgyleírás:

 

A szeminárium célja a hallgatók bevezetése a műelemzés módszerébe általános módszertani elvek megismertetése és gyakorlati példák révén. Az elméleti bevezetést követően a hallgatók önálló műelemzéseket dolgoznak ki és ismertetnek a többiekkel, ezzel párhuzamosan az oktató alaposabb bevezetést nyújt a szemeszter példáit szolgáltató művészettörténeti emlékanyagba. A szeminárium lényege a módszert megismertetése, ezért a példaként használt emlékanyag (korszak, tárgycsoport) szemeszterenként ill. előadónként változik. Lehetőség szerint olyan tárgycsoportot választunk, amelynek emlékei fellelhetők hazai (leginkább budapesti) múzeumokban, így a hallgatóknak lehetőségük nyílik a tárgyak közvetlen megfigyelésére és az elemzéseket bemutató órák egy része is a tárgyak közelében, múzeumi környezetben rendezhető.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Gombrich, E. H., Művészet és illúzió: a képi ábrázolás pszichológiája, Budapest, Gondolat, 1972.

Az ikonológia elmélete. Szöveggyűjtemény az irodalom és a képzőművészet szimbolizmusáról. (Ikonológia és műértelmezés 1.) Szerk.: Pál József JATEPress, Szeged, 1997.

Bätschmann, Oskar: Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése. Ford.: Bacsó Béla – Rényi András. (Egyetemi könyvtár) Budapest: Corvina, 1998.

Rényi András: A művészettörténeti megértésről. Világosság (2004) 79-82.

a további olvasmányok az aktuális szemeszter tematikájához illeszkednek

Azoknak az előírt szakmai kompetenci&a

acute;knak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe