Tantárgy adatlapja
A stúdium előbb a műnemek, majd a művészeti ágak
alapján veszi sorra a műelemzésnél használható drámás eszköztárat, így
kívánja megmutatni, hogyan bővíthető a műelemzés elmélete és gyakorlata a
drámapedagógia módszeregyüttes alkalmazásával. E több irányból induló
műelemző gyakorlatok a dramatikus megoldások felé tartanak, így általuk a
dráma mélyebb megértése is várható. A konkrét művek kiválasztásakor igyekszik
a mindenkori hallgatók érdeklődését, meglévő ismereteit szem előtt tartani,
és az átadott tudást a XXI. századhoz igazítani. 1. Játék a
versek zeneiségével és szóképeivel 2.
Dramatikus népmese-foglalkozás 3. Epikai
mű szereplőinek és hely-idő kereteinek vizsgálata 4.
Korábrázolás vizsgálata egy epikus műben 5. Epikus
mű színpadra adaptálása: dramaturgiai játék 6. Dráma
vizsgálata dramatikus eszközökkel 7.
Rendezői játék: egy dráma közös színpadra állítása 8. Dráma
epikai, lírai tartalmának kibontása 9. Zenei
mű vizsgálata drámás eszköztárral 10.
Képzőművészeti alkotás vizsgálata drámás eszköztárral 11. Film
vizsgálata dramatikus eszközökkel 12.
Populáris kultúrához tartozó mű elemzése 13.
Klasszikus irodalomhoz tartozó mű XXI. századi aktualizálása |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1.
DebreczeniTibor: És élmény és vers és próza (Elemzések órán, otthon,
szakkörben, próbán), Academia Ludi et Artis, Magyar Versmondók
egyesülete, Bp., 2009. ISBN 978-963-06-6554-4 2. Eck
Júlia: Drámajáték a középiskolai irodalomórán, OSZMI
Bp., 2000. ISBN 963-9000-16-7 3. Eck
Júlia: Szövegbefogadás, szövegelemzés a
kreatív dráma eszközeivel, In: Sipos Lajos (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, Bp.,
2006. ISBN 963-9423-75-0 Ajánlott
irodalom: 1. Fűzfa
Balázs: Élményközpontú irodalomtanítás,
Pont Kiadó, Bp., 2003. ISBN 963-9312-73-8 2. Kiss
Virág: Művészeti nevelés, művészettel
nevelés, művészetterápia, In: Iskolakultúra, 20. évf. 10. sz. melléklet.
2010. pp. 18-31. 3.
Rudolfné Galamb Éva: Helyzetteremtés az
anyanyelvi órán (5-8. osztály), Tankönyvkiadó, Bp., 1983. ISBN
963-17-7922-X 4. Samu
Ágnes: Kreatív írás, Holnap K. Bp.,
2004. ISBN 963-346-646-6 5. Sándor Zsuzsa: Irodalmi művek feldolgozása drámajátékkal: segédanyag általános és középiskolai tanároknak (Vegyed-e? füzetek, 9.), Candy Kiadó, Ves zprém, 2001. ISBN 963-85935-5-5 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A hallgató
ismerje a zenei és a vizuális nevelésben, az irodalmi nevelésben használatos
drámatechnikákat, és tudja, hogy ezek milyen nevelési-fejlesztési célokat
szolgálnak, illetve milyen sajátos pedagógiai szemléletmódot kívánnak meg. b) képessége A hallgató
legyen képes az elméleti ismeretek gyakorlat összehangolására. A hallgató legyen képes sajátos
szempontú és módszerű műelemző foglalkozások megtervezésére, kidolgozására és
levezetésére. c) attitűdje Jobban
azonosítják a problémákat és örömüket lelik a feladatok megoldásában. Kezdeményezőképességük és
vállalkozó szellemük növekszik. |