Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók számára elméleti alapokat adjon a rádió- és televízióműsorok készítéséhez, az alapötlettől a megvalósításig. Feldolgozza a közszolgálati és kereskedelmi rádiózás és televíziózás főbb műsortípusainak szerkesztési elveit, sajátosságait, úgy mint a hírműsorokat, oktatási, tudományos-ismeretterjesztő és magazinműsorokat, szórakoztató zenei műsorokat. Tárgyalja a portréműsorok sajátosságait, valamint különböző témák feldolgozásának lehetséges módszereit, a élő és az előre felvett, ún. „konzerv” műsorok szerkesztésbeli lehetőségeit, különbözőségét. A kurzus rávilágít a rádió és a televízió három alapfunkciójára, úgy is, mint a tömegkommunikációs funkciókra, ill. arra, hogy ezek hogyan és milyen arányban érvényesülnek a műsorszerkesztés terén, kitér a rádiózás sajátos tartalmi és műfaji elemeire, működésének hátterére. Bemutatja a rádióműsor legfontosabb jellemvonásait: a zenei szerkesztést, a prózai elemek sajátosságait, a hírek szerkesztésének módját, a személyiség szerepét. A hallgatók elsajátítsák a különböző műsortípusok kompozíciós elveit.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bernáth László (szerk.): Új Műfajismeret. Sajtóház Kiadó, Budapest, 2002. 45-92., 138 – 164., 174 – 198. ISBN 9639309079
Balázs Géza, Újságírás, rádiózás, Haza és Haladás Alapítvány, Budapest, 1995. 123-170. ISBN 963044920x
Radetzky András, A helyi rá
dió, Gondolat, Budapest, 2011. 152-196. ISBN 978 963 693 329 6
Kolosi Péter: 2004. A kereskedelmi televíziózás Magyarországon. Budapest: Corvina Kiadó. ISBN 9631355128
Mast, Claudia, Az újságírás ábécéje, Budapest, Grenger-Delacroix, 149-232., 267-304. ISBN 963-85811-9-0
Geller, Valerie: A sikeres rádió. T. Bálint Kiadó, Törökbálint, 2010. ISBN 9789630696723
Vagyóczky Tibor – Illés György: Kézikönyv Film & TV alkotóknak. Budapest, 2009. ISBN 9789638811400
Horvát János: Televíziós ismeretek. Média Hungária Bt., Budapest, 2000. 138-165. ISBN 9630032708
Ajánlott irodalom:
Bedő Iván: Hírkönyv. Új Mandátum, Budapest, 2005. ISBN 963949478X
Szirmai Éva: A sajtóműfajok elmélete. SZTE, Szeged, 2007. 35-50., 69-81. ISBN 963 7356 04 5
Balázs Géza – Kuti Sándor – Szayly József, Rádiós ismeretek, DUE, Budapest, 1997. ISBN 963-04-7667-3
Hartai – Muhi: Mozgóképkultúra és médiaismeret 2. Korona, Budapest, 2003. 19 – 29., 141 – 167. ISBN 963-93-76612
Hicketier, Knut: Film- és televízió-elemzés, Krónika Nova, Budapest, 1998. 12-38., 69-73., 117-118., 153-158. ISBN 9789639128255
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
Ismeri a társadalom működésével kapcsolatos összefüggéseket, az ezekre vonatkozó szaktudományos kontextusokat.
Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, politika, tudomány, művészet, moralitás, vallás, nyelv, jog normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
b) képességei
>
Képes szakterületének új ismereteit hatékonyan feldolgozni.
Magabiztosan kezeli a nyomtatott és a digitális szakirodalmi forrásokat, a társadalomtudományi és médiakutatási adatbázisokat és a működtetésükre szolgáló eszközöket.
Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására.
A gyakorlati alkalmazhatóság szintjén képes szakterületére vonatkozó (személyközi, csoportos, nyilvános, szervezeti, kultúraközi és tömegkommunikáció) döntéshozatali folyamatokban döntéseket hozni.
c) attitűdje
Nyitott a társadalmi változások dinamikus és értékalapú befogadására, fogékony az előítéletek ellen küzdő szemléleti alapok adaptálására.
Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét, és felvállalja ezen értékeket képviseletét.
Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
Képes kommunikációs készségek elsajátítására és ezek folyamatos fejlesztésére, önreflexióra e területen mutatott képességeivel kapcsolatban.
d) autonómiája és felelőssége
Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.