Tantárgy adatlapja
A
nemzetközi kapcsolatok történetének európai fókusszal történő bemutatása. A
kurzus célja, hogy nyomon kövesse az európai kontinens világhatalmi
helyzetének és belső relációinak alakulását az elmúlt 100 évben. Az I.
Világháborúval az „Öreg Kontinens” világvezető szerepe lényegében megszűnt,
de egy újabb világégésre volt szükség, hogy erre végérvényesen ráébredjenek
az érintett nemzetek vezetői. A két háború között az Európán belüli
vetélkedés és a párizsi békerendszer következményei éreztetik hatásukat a
nemzetközi viszonyokban, és a hosszútávú békét sem a Népszövetség sem pedig
egyéb idealista tervek nem tudták megvalósítani. A vélt és valós nemzetállami
érdekek, a békeszerződések ellentmondásos célkitűzései háborús szembenállásba
hajszolták a Kontinens országait. Közismert tény, hogy a II. Világháború
alatt kivérzett Európa területén szembe találta magát az időközben
szuperhatalmakká váló Egyesült Államok és a Sztálin vezette Szovjetunió,
aminek a hatása fél évszázadra rányomta bélyegét az Öreg Kontinens nemzetközi
viszonyaira. A kurzus tárgyalná tehát az ehhez a helyzethez vezető utat,
éppen úgy mint annak következményeit. Így az 1918-1939-es korszak után az
1939 és 1945 közötti nemzetközi, diplomáciai kérdéseket, majd pedig a
Hidegháborús korszakban kialakuló relációkat is elemzené kitérve a felálló
nemzetközi szervezetekre és az európai integrációs folyamat lépéseire is.
Rámutatna továbbá az Európán belüli nemzetközi kétoldalú és általános
diplomácia kapcsolatokra, az egyes államok külpolitikájának meghatározása
szempontjából meghatározó politikusokra is. Külön figyelmet szentelne a
keleti blokk országaiban kirobbant forradalmi események (pl. 1956, 1968)
nemzetközi összefüggéseinek is. Az óra kronologikus tematikát szem előtt
tartva a vasfüggöny leomlásához vezető Európán belüli nemzetközi folyamatok
és az elmúlt 30 év téma szempontjából releváns történéseinek elemzésével
zárulna. |
A 2–5 legfont osabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom
Ajánlott
irodalom:
|
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - A
hallgató a tárgyra vonatkozó speciális történeti ismereteket sajátít el. b)
képességei - A
hallgató képessé válik az Árpád-kori magyar társadalom társadalomtörténeti
problémáinak feltárására és tájékozódni lesz képes annak szakirodalmában. |