Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: Cél és
ismeretanyag: A
művészeti alkotások (képzőművészet,
zene, irodalom stb.) megközelítésének, különböző értelmezési síkjainak
megvilágításához alkalmazható dramatikus technikák, drámajátékok. A
befogadást és élményfeldolgozást segítő drámajátékok. Az értő közönséggé
nevelés módszertana. Irodalmi játékok. Játékok a szerkezet, korábrázolás,
kapcsolatrendszerek vizsgálatára. Múzeumpedagógia – drámajátékok a műtárgyak
között. A drámajáték és a kortárs művészet. Felismerés és kifejezés drámajátékkal. A különféle
művészetek játékai. Képzési
követelmény: A
hallgatók befogadói, művészet-megközelítési eszköztárának erősítése és
bővítése. Alkalmazási és tanulási területek szerint megtervezett játékok
vezetése különböző korosztályokkal. Műelemzések foglalkozásainak felépítése,
kidolgozása és levezetése. A zenei nevelésben, a vizuális nevelésben, az
irodalmi nevelésben használatos drámatechnikák ismerete. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Debreczeni Tibor: És élmény és vers és próza
(Elemzések órán, otthon, szakkörben, próbán), Academia Ludi et Artis,
Magyar Versmondók egyesülete, Bp., 2009. -
Eck Júlia:
Drámajáték, OSZMI Bp., 2000. -
Irodalomtanítás a harmadik évezredben (főszerk.: Sipos Lajos), Krónika Nova
K. Bp., 2006. -
Irodalomtanítás az ezredfordulón (főszerk.:Sipos Lajos), Pauz- Westermann K, Celldömölk 1998. -
Kagan, Spencer Dr. (2001): Kooperatív
tanulás, Önkonet Kft., Bp., 2001. -
Kiss
Zsuzsa: A láthatatlan labda SZFE
szakdolgozat Bp., 2009. (kézirat) -
Rudolfné Galamb Éva: Helyzetteremtés
az anyanyelvi órán (5-8. osztály), Tankönyvkiadó, Bp., 1983. -
Samu
Ágnes: Kreatív írás, Holnap K. Bp.,
2004. -
Sándor
Zsuzsa: Irodalmi művek feldolgozása
drámajátékkal: segédanyag általános és középiskolai tanároknak (Vegyed-e?
füzetek, 9.), Candy Kiadó, Veszprém, 2001. -
Színház és
dráma a tanításban - T.I.E. (szerk.:
Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ,
Bp., 1995. -
Trencsényi László – Váradi István: Ókori
görögök, mai gyerekek, Tankönyvkiadó, Bp., 1987. -
Drámapedagógiai
Magazin, Magyar
Drámapedagógiai Társaság periodikája 1991-től, az Iskolakultúra és az Új pedagógiai Szemle, valamint az Irodalom-Tanári Kincsestár vonatkozó
írásai |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók ismerjék meg a művészeti alkotások megközelítésének különféle
technikáit, gyakorlatait, eszköztárát. Rendelkezzenek a tárgyhoz szükséges
alapvető művészettörténeti és művészetelméleti ismeretekkel. b) képességei -
Rendelkezzenek a művészeti alkotások iránti érzékenységgel, nyitottsággal
a többféle értelmezési lehetőségeket megfogalmazó elemzési helyzetek iránt. c) attitűdje -
Nyitottság, tolerancia, érzékenység, türelem jellemezze a tanári
megnyilvánulásaikat. |