Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nevelés drámatechnikákkal
Tárgy kódja: BT-PSZ-7820
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

Cél és ismeretanyag: A művészeti alkotások (képzőművészet, zene, irodalom stb.) megközelítésének, különböző értelmezési síkjainak megvilágításához alkalmazható dramatikus technikák, drámajátékok. A befogadást és élményfeldolgozást segítő drámajátékok. Az értő közönséggé nevelés módszertana.

Irodalmi játékok. Játékok a szerkezet, korábrázolás, kapcsolatrendszerek vizsgálatára. Múzeumpedagógia – drámajátékok a műtárgyak között. A drámajáték és a kortárs művészet.

Felismerés és kifejezés drámajátékkal. A különféle művészetek játékai.

Képzési követelmény:

A hallgatók befogadói, művészet-megközelítési eszköztárának erősítése és bővítése. Alkalmazási és tanulási területek szerint megtervezett játékok vezetése különböző korosztályokkal. Műelemzések foglalkozásainak felépítése, kidolgozása és levezetése. A zenei nevelésben, a vizuális nevelésben, az irodalmi nevelésben használatos drámatechnikák ismerete.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-        Debreczeni Tibor: És élmény és vers és próza (Elemzések órán, otthon, szakkörben, próbán), Academia Ludi et Artis, Magyar Versmondók egyesülete, Bp., 2009.

-        Eck Júlia: Drámajáték, OSZMI Bp., 2000.

-        Irodalomtanítás a harmadik évezredben (főszerk.: Sipos Lajos), Krónika Nova K. Bp., 2006.

-        Irodalomtanítás az ezredfordulón (főszerk.:Sipos Lajos), Pauz- Westermann K, Celldömölk 1998.

-        Kagan, Spencer Dr. (2001): Kooperatív tanulás, Önkonet Kft., Bp., 2001.

-        Kiss Zsuzsa: A láthatatlan labda SZFE szakdolgozat Bp., 2009. (kézirat)

-        Rudolfné Galamb Éva: Helyzetteremtés az anyanyelvi órán (5-8. osztály), Tankönyvkiadó, Bp., 1983.

-  

;      Samu Ágnes: Kreatív írás, Holnap K. Bp., 2004.

-        Sándor Zsuzsa: Irodalmi művek feldolgozása drámajátékkal: segédanyag általános és középiskolai tanároknak (Vegyed-e? füzetek, 9.), Candy Kiadó, Veszprém, 2001.

-        Színház és dráma a tanításban - T.I.E. (szerk.: Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995.

-        Trencsényi László – Váradi István: Ókori görögök, mai gyerekek, Tankönyvkiadó, Bp., 1987.

-        Drámapedagógiai Magazin, Mag

yar Drámapedagógiai Társaság periodikája 1991-től, az Iskolakultúra és az Új pedagógiai Szemle, valamint az Irodalom-Tanári Kincsestár vonatkozó írásai

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgatók ismerjék meg a művészeti alkotások megközelítésének különféle technikáit, gyakorlatait, eszköztárát. Rendelkezzenek a tárgyhoz szükséges alapvető művészettörténeti és művészetelméleti ismeretekkel.

b) képességei

>-        Rendelkezzenek a művészeti alkotások iránti érzékenységgel, nyitottsággal a többféle értelmezési lehetőségeket megfogalmazó elemzési helyzetek iránt.

c) attitűdje

-        Nyitottság, tolerancia, érzékenység, türelem jellemezze a tanári megnyilvánulásaikat.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe