Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Neveléselmélet
Tárgy kódja: BMNTP00200M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A modern neveléselmélet eredményeinek rendszeres bemutatása és tárgyalása, hogy a hallgatók korszerű elméleti ismeretekkel megerősítve képesek legyenek korunk nevelési feladatainak ellátására.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Neveléselmélet, neveléstan a neveléstudományban.

A neveléselmélet alapfogalmai.

A nevelés filozófiai problémái.

Neveléstörténeti kitekintés.

A nevelés céljai.

A nevelés folyamata.

A nevelési folyamat szereplői.

Pedagógiai hatásszervezés.

Nevelési módszerek.

A nevelési feladatok korszerű értelmezése.

A nevelés színterei.

A média nevelési lehetőségei.

Speciális nevelési problémák az iskolában.

Hátrányos helyzetű neveltek.

A pedagógia etikai kérdései. A keresztény nevelés specifikumai.

 

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bábosik István (2004): Neveléselmélet. Osiris. Budapest

Gloviczki Zoltán (2018): Bevezetés a pedagógiába. Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//

 

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Dombi Alice-Oláh János-Varga István (2004): A neveléselmélet alapkérdései. APC-Stúdió. Gyula.

Jelenits István: Keresztény emberkép. In: Hagyomány és megújulás a magyar oktatásban. Neveléstörténeti Füzetek 19., OPKM, Budapest, 2002, 69-74. o.

Fülöpné Erdő Mária (szerk.) (2015): Az értékorientált nevelés alapjai. Tanulmányok, dokumentumok az értékelvű nevelés megalapozásához. Szent István Társulat. Budapest.

Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki könyvkiadó. Budapest

 

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A neveléselmélet oktatása a tanári pályán szükségesnek tartott minden kompetencia fejlesztéséhez jelentősen hozzájárul.

a) tudása

A hallgató ismeri a nevelés céljaira, eszközeire, területeire, feladataira, folyamatára, módszereire és színtereire vonatkozó tudományos elméleteket. Ismeri a nevelési folyamat szereplőit. Ismeri a keresztény nevelés jellegzetességeit.

b) képességei

Az előadás során megszerzett elméleti tudás képessé teszi a hallgatót a gyakorlat során tapasztalt jelenségek értelmezésére, a nevelő munka tudatos megtervezésére és kivitelezésére, a pályáján tudatos nevelői működésre. A hallgatót az elméleti alapok teszik képessé a későbbiekben az önreflexióra és önkorrekcióra.

c) attitűdje

A hallgató érdeklődik a nevelési kérdések iránt. Pozitív munkamorál jellemzi.

d) autonómiája és felelőssége

A hallgató önálló véleményalkotásra képes. A szakma megismeréséért, tanulásáért, szakmai munkájáért felelősséget vállal.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe