Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A modern neveléselmélet eredményeinek rendszeres bemutatása és tárgyalása, hogy a hallgatók korszerű elméleti ismeretekkel megerősítve képesek legyenek korunk nevelési feladatainak ellátására.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Neveléselmélet, neveléstan a neveléstudományban.
A neveléselmélet alapfogalmai.
A nevelés filozófiai problémái.
Neveléstörténeti kitekintés.
A nevelés céljai.
A nevelés folyamata.
A nevelési folyamat szereplői.
Pedagógiai hatásszervezés.
Nevelési módszerek.
A nevelési feladatok korszerű értelmezése.
A nevelés színterei.
A média nevelési lehetőségei.
Speciális nevelési problémák az iskolában.
Hátrányos helyzetű neveltek.
A pedagógia etikai kérdései. A keresztény nevelés specifikumai.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bábosik István (2004): Neveléselmélet. Osiris. Budapest
Gloviczki Zoltán (2018): Bevezetés a pedagógiába. Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dombi Alice-Oláh János-Varga István (2004): A neveléselmélet alapkérdései. APC-Stúdió. Gyula.
Jelenits István: Keresztény emberkép. In: Hagyomány és megújulás a magyar oktatásban. Neveléstörténeti Füzetek 19., OPKM, Budapest, 2002, 69-74. o.
Fülöpné Erdő Mária (szerk.) (2015): Az értékorientált nevelés alapjai. Tanulmányok, dokumentumok az értékelvű nevelés megalapozásához. Szent István Társulat. Budapest.
Zrinszky László (2002): Neveléselmélet. Műszaki könyvkiadó. Budapest
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A neveléselmélet oktatása a tanári pályán szükségesnek tartott minden kompetencia fejlesztéséhez jelentősen hozzájárul.
a) tudása
A hallgató ismeri a nevelés céljaira, eszközeire, területeire, feladataira, folyamatára, módszereire és színtereire vonatkozó tudományos elméleteket. Ismeri a nevelési folyamat szereplőit. Ismeri a keresztény nevelés jellegzetességeit.
b) képességei
Az előadás során megszerzett elméleti tudás képessé teszi a hallgatót a gyakorlat során tapasztalt jelenségek értelmezésére, a nevelő munka tudatos megtervezésére és kivitelezésére, a pályáján tudatos nevelői működésre. A hallgatót az elméleti alapok teszik képessé a későbbiekben az önreflexióra és önkorrekcióra.
c) attitűdje
A hallgató érdeklődik a nevelési kérdések iránt. Pozitív munkamorál jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
A hallgató önálló véleményalkotásra képes. A szakma megismeréséért, tanulásáért, szakmai munkájáért felelősséget vállal.