Tantárgy adatlapja
A beszédfolyamatok szervezése (agyműködés, mentális lexikon). Az emberi beszéd jellemzői. Az anyanyelv-elsajátítás folyamata. A beszélőszervek működése. Artikulációs, légző- és hangmodulációs gyakorlatok. Az óvodai beszédfejlesztés feladatkörei. Módszerek és eszközök a képességek fejlesztéséhez. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Fonay Tiborné – Kissné takács Erika. „Játsszunk együtt” Anyanyelvi képességek fejlesztése. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2008. ISBN 978-963-9612-77-8 2. Gósy Mária: Beszéd és óvoda. Nikol, Bp., 1997. ISBN 963-85205-3-1 3. Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése – óvodásoknak. Nikol, Bp., 1994. ISBN 963-85205-1-5 4. Gósy Mária: Pszicholingvisztika. Osiris, Bp., ISBN 963-389-773-4 5. Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, Bp., 2004. ISBN 963-346-308-4 Ajánlott irodalom: 1. Dankó Ervinné: Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában. Okker Kiadó, Budapest, 2000. ISBN 963-9228-19-2 2. Montágh Imre: Mondd ki szépen! Holnap Kiadó, Bp., 2000. ISBN 963-346-3262 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Kialakítandó kompetenciák: Normatív óvónői beszédviselkedés. A hallgató képes legyen a kisgyermekek beszédfejlődését, élőszóbeli nyelvhasználatát a köznyelvi kiejtésnek és a kommunikációs normáknak megfelelően fejleszteni. Rendelkezzen az anyanyelvi fejlesztéshez szükséges gazdag gyakorlat- és játéktárral. |