Tantárgy adatlapja
A tantárgyelem célja, hogy: megismertesse a hallgatókkal mai magyar nyelvünk
legfontosabb nyelvművelő kérdéseit, feladatait, képessé tegye a nyelv
különböző szintjein jelentkező nyelvhelyességi problémák megoldására, hibák
és nyelvi babonák felismerésére, javítására, a nyelvi igényesség fontosságát,
a nyelvi eszmény követésének szükségességét hangsúlyozza. Az óvodapedagógus-jelölt a beszédtréning során olyan
készségeket szerezzen, amelyek lehetővé teszik számára a tiszta és érthető,
nyelvileg helyes beszédpélda felmutatását,az egyértelmű, hatékony
kommunikációt,a gyermekek beszédfejlődésének tudatos segítését,a beszédhibák
felismerését,a nyilvánosság előtt történő eredményes szereplést és szakmai
érvek érthető kifejtését. |
||
A
3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
oldalak, ISBN) |
||
Kötelező
irodalom: ADAMIKNÉ
JÁSZÓ Anna (szerk.), A magyar nyelv
könyve, Budapest, Trezor, 2004, ISBN 963-9088-92-7 SUGÁRNÉ
KÁDÁR Júlia (szerk.), Beszéd és
kommunikáció az óvodás- és kisikoláskorban, Budapest, Akadémiai, 1985,
ISBN 963-05-4597-7 GÓSY
Mária, Óvónői beszédviselkedés,
Budapest, Kátay-Press, 1990, ISBN 963-400-182-3 É.
KISS Katalin, Anyanyelvünk állapotáról,
Budapest, Osiris, 2004, ISBN 963-389-662-2 Az
Édes Anyanyelvünk c. folyóirat aktuális tanulmányai Ajánlott
irodalom: BALÁZS
Géza, ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna, KOLTÓI Ádám, Éltető
anyanyelvünk: mai nyelvművelődésünk elmélete és gyakorlata : írások Grétsy
László 70. születésnapjára, Budapest, Tinta, 2002, ISBN 963-9372-23-4 GRÉTSY
László, KEMÉNY Gábor(szerk.), Nyelvművelő
kéziszótár, Budapest, Auktor, 1996, ISBN 963-7780-45-9 FISCHER
Sándor, A beszéd művészete,
Budapest, Gondolat, 1982, ISBN 963-281-120-8 DANKÓ
Ervinné, Nyelvi-kommunikációs nevelés
az óvodában, Budapest, 2000, ISBN 963-9228-19-2 |