Tantárgy adatlapja
A tantárgyelem célja, hogy megismertesse a hallgatókkal mai magyar nyelvünk legfontosabb nyelvművelő kérdéseit, feladatait, képessé tegye a nyelv különböző szintjein jelentkező nyelvhelyességi problémák megoldására, hibák és nyelvi babonák felismerésére, javítására, a nyelvi igényesség fontosságát, a nyelvi eszmény követésének szükségességét hangsúlyozza.
Az óvodapedagógus-jelölt a beszédtréning során olyan készségeket szerezzen, amelyek lehetővé teszik számára a tiszta és érthető, nyelvileg helyes beszédpélda felmutatását,az egyértelmű, hatékony kommunikációt,a gyermekek beszédfejlődésének tudatos segítését,a beszédhibák felismerését,a nyilvánosság előtt történő eredményes szereplést és szakmai érvek érthető kifejtését.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
ADAMIKNÉ JÁSZÓ Anna (szerk.), A magyar nyelv könyve, Budapest, Trezor, 2004. ISBN 963-9088-92-7
SUGÁRNÉ KÁDÁR Júlia (szerk.), Beszéd és kommunikáció az óvodás- és kisikoláskorban, Budapest, Akadémiai, 1985. ISBN 963-05-4597-7
GÓSY Mária, Óvónői beszédviselkedés, Budapest, Kátay-Press, 1990. ISBN 963-400-182-3
É. KISS Katalin, Anyanyelvünk állapotáról, Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963-389-662-2
Az Édes Anyanyelvünk c. folyóirat aktuális tanulmányai
Ajánlott irodalom:
BALÁZS Géza, ADA
MIKNÉ JÁSZÓ Anna, KOLTÓI Ádám, Éltető anyanyelvünk: mai nyelvművelődésünk elmélete és gyakorlata : írások Grétsy László 70. születésnapjára, Budapest, Tinta, 2002. ISBN 963-9372-234
GRÉTSY László, KEMÉNY Gábor(szerk.), Nyelvművelő kéziszótár, Budapest, Auktor, 1996. ISBN 963-7780-45-9
FISCHER Sándor, A beszéd művészete, Budapest, Gondolat, 1982. ISBN 963-281-120-8
DANKÓ Ervinné, Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában, Budapest, 2000. ISBN 963-9228-19-2