Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Önbeszámolós módszerek a pszichodiagnosztikában
Tárgy kódja: BMNPS17800M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Baksa Dániel
Tárgyleírás:

Az ún. objektív tesztmódszerek alkalmazási lehetőségének megismertetése a hallgatókkal. Részletesen tanulmányozzuk, hogy mire jók ezek a tesztek, ill. mikor mire és hogyan használhatók a klinikai pszichodiagnosztikában. Elméleti és gyakorlati ismereteket sajátíthatnak el a leginkább használt eljárásokkal – a különböző személyiségtesztekkel és becslőskálákkal kapcsolatban. Hangsúlyt helyezünk arra, hogyan lehet ezeket a módszereket a komplex klinikai pszichológiai vizsgálati folyamatba integrálni.

Témák:

Személyiségtesztek: BFQ, MMPI, MMPI-2

Viselkedésdiagnosztikai alapok: megfigyelés, önmegfigyelés, napló módszer alkalmazási lehetőségei.

Struktúrált kérdőívek és becslőskálák: Diagnosztikai struktúrált interjúk (MINI, SCID-I-II), és a különböző pszichopatológia képek vizsgálatára kidolgozott pszichopatológiai leltárok megismerése, és gyakorlati alkalmazása (szorongás, depresszió kérdőívek, evészavarok vizsgálatára kidolgozott skálák).

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Mórotz Kenéz, Perczel F. Dóra, Kognitív viselkedésterápia, Budapest, Medicina, 2010. ISBN 978-963-226-244-4

Perczel Forintos Dóra, Kiss Zsófia, Ajtay Gyöngyi, Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában, Budapest, Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet, 2005.

Géczy Anna, Az evés pszichopatológiája és az evészavarok kezelésének pszichoterápiás lehetőségei, E-book, Piliscsaba, PPKE BTK, 2012. ISBN 978-963-308-081-8

Ajánlott irodalom:

Bagdy Emőke (et al.), Az MMPI próba: elmélet és alkalmazás, Budapest, Akadémiai, 1986. ISBN 963-05-3963-2

an class="csB01248B">Trull, Timothy J., Phares, E. Jerry, Klinikai pszichológia, Budapest, Osiris, 2004. ISBN 963-389-684-3

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.

Részletes ismeretekkel rendelkezik a klinikai és egészségpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.

Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.

Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.

b) képességei

Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.

Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.

Képes adatok önálló elemzésére és új összefüggések feltárására.

c) attitűdje

Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.

Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.

d) autonómiája és felelőssége

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.

Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért.

s="csB01248B">Kutatásait a szakmai etikai követelményeknek és engedélyeknek megfelelően végzi.

Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe