Tantárgy adatlapja
A tárgy célja A gyakorlat a képzésben szerzett elméleti és gyakorlati ismeretekre épül.
A tanárjelölt a gyakorlat során felkészül a korszerű pedagógiai munka
teljességére, beleértve mindkét szaktárgyának tanítását, az osztályfőnöki
munkát, a tanterv- és tankönyvkiválasztást, a tehetséggondozást, a
felzárkóztatást, a közösségi nevelést, a pedagógiai program megalkotásában
való részvételt és a tanórán kívüli tevékenységek különböző formáit,
amelyekben dramatikus tevékenységek fordulhatnak elő. A gyakorlatot a Tanárképző Tanszék kapcsolattartó oktatója által vezetett
konzultáció kíséri a szemeszter során legalább három alkalommal. A tárgy tematikája Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor és felsőoktatási tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett köznevelési intézményben, felnőttképzést folytató intézményben, alapfokú művészetoktatási intézményben, művészeti szakgimnáziumban stb. végzett gyakorlat. Az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési fela datrendszerének elsajátítása,
illetve az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a
köznevelési és művészeti nevelési intézményrendszer megismerése. Területei: a szaktárgyak tanításával kapcsolatos tevékenységek, a
szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek és
művészeti nevelési tevékenységek, az iskola, mint szervezet és támogató
rendszereinek megismerése. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Didaktika. Szerk.: Falus Iván.
2003. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, ISBN 9631952967 Hoffmann Rózsa – Somogyi Tóth Katalin.
2007. Útmutató tanárjelöltek számára. PPKE BTK GABNAI Katalin. 2015. Drámajátékok.
Budapest, Helikon Kiadó. ISBN 978-963-227-739-4 Dráma-pedagógia-színház-nevelés.
Alk. szerk.: ILLÉS Klára, szerk.: ECK Júlia, KAPOSI József,
TRENCSÉNYI László. 2016. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. ISBN
978-963-436-083-4 Szakpedagógiai
körkép III. Művészetpedagógiai tanulmányok. Szerk.: ANTALNÉ Szabó Ágnes, MAJOR Éva. 2015. Budapest, ELTE. ISBN
978-963-284-618-7 http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_4.pdf |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri a dráma- és színházismeret elméleti, valamint
gyakorlati ismeretanyagát, formáit, iskoláit, lehetőségeit. Tájékozott a
művészetpedagógia társművészeti kapcsolódásairól. Ismeri a különféle
stratégiákat, módszereket, eljárásokat a drámapedagógia és a színházismeret
területén. Ismeri a
fontosabb színpadtechnikai eszközök, kellékek, szcenikai és világítási,
hangtechnikai eszközök, elemek biztonságos használatát. b) képességei Képes – a
közösségépítés, együttműködés, kooperációs tevékenység előtérbe helyezése
mellett – a tanulók önismeretének fejlesztésére, önazonosságuk segítésére és
tudatosítására, az egyéni értékelési normák kialakítására. Képes a
csoportkohézió, a csoporton belüli feladatvállalások, a belső elosztású
csoporttevékenységek kialakítására. Képes
a tanítandó tartalmak meghatározására, felépítésére, tervezésére,
szervezésére, megvalósítására, a konkrét célokhoz illeszkedő tartalom és
forma kiválasztására, a helyi tanterv készítésére, önálló éves tematikus
(tanmeneti) tervezésre, óravázlat készítésére. c) attitűd Elkötelezett
a dráma- és színházismeret tanítása iránt. Elkötelezett az igényes tanári
munkára, a folyamatos önművelésre. Részt vesz a szakterület meg- és
elismertetésével járó munkában. Elsajátította a diákokat partnerként kezelő,
induktív, gyakorlati megközelítésen alapuló, élménypedagógián keresztül
dolgozó pedagógiai attitűdöt. |