Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Összefüggő egyéni gyakorlat 1. dráma- és színházismeret
Tárgy kódja: BONDS61000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/150/0
Kreditérték: 10
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Gloviczki Zoltán
Tárgyleírás:

A tárgy célja

A gyakorlat a képzésben szerzett elméleti és gyakorlati ismeretekre épül. A tanárjelölt a gyakorlat során felkészül a korszerű pedagógiai munka teljességére, beleértve mindkét szaktárgyának taní­tását, az osztályfőnöki munkát, a tanterv- és tankönyvkiválasztást, a tehetséggondozást, a felzárkóztatást, a közösségi nevelést, a pedagógiai program megalkotásában való részvételt és a tanórán kívüli tevékenységek különböző formáit, amelyekben dramatikus tevékenységek fordulhatnak elő.

A gyakorlatot a Tanárképző Tanszék kapcsolattartó oktatója által vezetett konzultáció kíséri a szemeszter során legalább három alkalommal.

A tárgy tematikája

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor és felsőoktatási tanárképző szakember folyamatos irányí­tása mellett köznevelési intézményben, felnőttképzést folytató intézményben, alapfokú művészetoktatási intézményben, művészeti szakgimnáziumban stb. végzett gyakorlat. Az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési fela

datrendszerének elsajátítása, illetve az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a köznevelési és művészeti nevelési intézményrendszer megismerése.

Területei: a szaktárgyak taní­tásával kapcsolatos tevékenységek, a szaktárgyak taní­tásán kí­vüli oktatási, nevelési alaptevékenységek és művészeti nevelési tevékenységek, az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Didaktika. Szerk.: Falus Iván. 2003. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, ISBN 9631952967

Hoffmann Rózsa – Somogyi Tóth Katalin. 2007. Útmutató tanárjelöltek számára. PPKE BTK

GABNAI Katalin. 2015. Drámajátékok. Budapest, Helikon Kiadó. ISBN 978-963-227-739-4

Dráma-pedagógia-színház-nevelés. Alk. szerk.: ILLÉS Klára, szerk.: ECK Júlia, KAPOSI József, TRENCSÉNYI László. 2016. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. ISBN 978-963-436-083-4

 

Szakpedagógiai körkép III. Művészetpedagógiai tanulmányok. Szerk.: ANTALNÉ Szabó Ágnes, MAJOR Éva. 2015. Budapest, ELTE. ISBN 978-963-284-618-7 http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_4.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Ismeri a dráma- és színházismeret elméleti, valamint gyakorlati ismeretanyagát, formáit, iskoláit, lehetőségeit. Tájékozott a művészetpedagógia társművészeti kapcsolódásairól. Ismeri a különféle stratégiákat, módszereket, eljárásokat a drámapedagógia és a színházismeret területén. Ismeri a fontosabb színpadtechnikai eszközök, kellékek, szcenikai és világítási, hangtechnikai eszközök, elemek biztonságos használatát.

b) képességei

Képes – a közösségépítés, együttműködés, kooperációs tevékenység előtérbe helyezése mellett – a tanulók önismeretének fejlesztésére, önazonosságuk segítésére és tudatosítására, az egyéni értékelési normák kialakítására. Képes a csoportkohézió, a csoporton belüli feladatvállalások, a belső elosztású csoporttevékenységek kialakítására. Képes a tanítandó tartalmak meghatározására, felépítésére, tervezésére, szervezésére, megvalósítására, a konkrét célokhoz illeszkedő tartalom és forma kiválasztására, a helyi tanterv készítésére, önálló éves tematikus (tanmeneti) tervezésre, óravázlat készítésére.

c) attitűd

Elkötelezett a dráma- és színházismeret tanítása iránt. Elkötelezett az igényes tanári munkára, a folyamatos önművelésre. Részt vesz a szakterület meg- és elismertetésével járó munkában. Elsajátította a diákokat partnerként kezelő, induktív, gyakorlati megközelítésen alapuló, élménypedagógián keresztül dolgozó pedagógiai attitűdöt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe