Tantárgy adatlapja
A tárgy célja
A
gyakorlat a képzésben szerzett elméleti és gyakorlati ismeretekre épül. A
tanárjelölt a gyakorlat során felkészül a korszerű pedagógiai munka
teljességére, beleértve mindkét szaktárgyának tanítását, az osztályfőnöki
munkát, a tanterv- és tankönyvkiválasztást, a tehetséggondozást, a
felzárkóztatást, a közösségi nevelést, a pedagógiai program megalkotásában
való részvételt. A gyakorlatot a Tanárképző Tanszék kapcsolattartó
oktatója által vezetett konzultáció kíséri a szemeszter során legalább három
alkalommal. A tárgy tematikája Az
összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzésben szerzett elméleti ismeretekre
és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor és felsőoktatási
tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett köznevelési intézményben,
felnőttképzést folytató intézményben végzett gyakorlat. Az iskola és benne a
tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítása, illetve az
iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a köznevelési
intézményrendszer megismerése. Területei: a szaktárgyak tanításával kapcsolatos
tevékenységek, a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési
alaptevékenységek, az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek
megismerése. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: nincs Ajánlott irodalom: Jáki Gábor: Tanárjelöltek és pályakezdő tanárok
mentorálása az iskola világában. In:
A mentorfelkészítés rendszere, próbája és szakterületi előkészítése.
Szerk: M.Nádasi Mária,
Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2011. ISBN 9789633120583 M.Nádasi
Mária: Tanárjelöltek, pályakezdők,
vezetőtanárok a tanárrá válás kritikus szakaszairól. Uo. A gyakorlati pedagógia néhány
alapkérdése. 6. kötet. Az iskolák belső világa. Szerk.: Golnhofer
Erzsébet, Budapest, Bölcsész Konzorcium, 2006. ISBN 9639724068 |