Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
A tanítói pályához szükséges kompetenciák intenzív fejlesztése, a pályaszocializáció elősegítése, a teljes tanítói szerepkör gyakorlása. Specifikus célok:
az iskola dokumentumainak teljes körű megismerése,
1–4. osztályban valamennyi tantárgy tanításában, 1–6 osztályban egy kötelezően választott műveltségterületen az oktató-nevelő munkához szükséges elméleti ismeretek tudatos alkalmazásának elősegítése,
a tanulási folyamatok tervezésének, szervezésének és irányításának, a tanulási alapkészségek, képességek differenciált fejlesztésének, a tanulási eredmények ellenőrzésének és értékelésének intenzív gyakorlása,
az ismeretek önálló, kritikus feldolgozására való képesség erősítése,
felkészítés a tanítási órán kívüli nevelési feladatok ellátására, a közösségi feladatvállalás és felelősségérzet erősítése,
nevelési szituációk, konfliktushelyzetek megoldására való képesség fejlesztése,
a környezettel (gyerekekkel, szülőkkel, kollégákkal, más partnerekkel) való kommunikáció és együttműködés készségének alakítása, a különbözőségek elfogadásának, tolerálásának erősítése,
a személyes felelősségérzet növelése,
az önismeret, és a saját tevékenységre való kritikus reflektálás, önértékelés képességének a fejlesztése,
az ismeretgyarap
ítás, a szakmai önképzés, önművelés igényének növelése,
a csoportban (nevelőtestületben) való munkavégzés, a kollegialitás készségének gyakorlása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Óraelemzési szempontok. 2000. ELTE TÓFK
Tájékoztató és feladatgyűjtemény a gyakorlati képzés pedagógiai-pszichológiai feladataihoz. 2003. Szerk.: Hunyady Györgyné. ELTE TÓFK
Terminológiai jegyzék. 2000. Szerk.: Békési Ágnes. ELTE TÓFK
Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. 2007. Szerk. Falus Iván. Nemzeti Tankönyvkiadó
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a 6-12 éves gyerekek személyiségfejlődését, az első iskolaéveknek a személyiség formálódásában betöltött szerepét.
A 6-12 éves gyerekek oktatásához változatos és életkornak megfelelő, korszerű módszertani eszköztárral rendelkezik.
Megfelelő didaktikai eszközök megválasztásával segíti a tanulási folyamatokat, a kulcskompetenciák fejlesztését.
Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel, azokat életkornak megfelelően alkalmazza.
Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.
Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).
Idegen nyelvi műveltségi területen felsőfokú, C1-es idegen nyelvi kompetenciákkal rendelkezik.
b) képességei
A 6-12 éves gyermekek előzetes tudására, tapasztalataira épít, kreatívan szervezi meg a tevékenységeket. A közös mun
kát módszertanilag felkészülten irányítja.
Nyugodt, támogató tanulási környezetet biztosít.
Figyelembe veszi a tanulók eltérő igényeit, képes egyénre szabott értékelési módszereket használni, mellyel segíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.
Képes a 6-12 éves gyermekek differenciált oktatására, nevelésére.
Folyamatosan tájékozódik a szakirodalomban, új ismereteit napi munkájába beépíti.
A gyerekek családjával kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatot alakít ki.
Szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál, képes a nevelést érintő kérdésekben a családokat támogatni.
Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel és velük szakmai párbeszédet folytat.
Képes a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni.
Szakmai döntései mellett képes érvelni, munkájáról önreflexiót készíteni.