Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Összefüggő komplex külső iskolai szakmai gyakorlat (műveltségterület)
Tárgy kódja: BBNTI63000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/24/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Juhász Márta Klára
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A tanítói pályához szükséges kompetenciák intenzív fejlesztése, a pályaszocializáció elősegítése, a teljes tanítói szerepkör gyakorlása. Specifikus célok:

az iskola dokumentumainak teljes körű megismerése,

1–4. osztályban valamennyi tantárgy tanításában, 1–6 osztályban egy kötelezően választott műveltségterületen az oktató-nevelő munkához szükséges elméleti ismeretek tudatos alkalmazásának elősegítése,

a tanulási folyamatok tervezésének, szervezésének és irányításának, a tanulási alapkészségek, képességek differenciált fejlesztésének, a tanulási eredmények ellenőrzésének és értékelésének intenzív gyakorlása,

az ismeretek önálló, kritikus feldolgozására való képesség erősítése,

felkészítés a tanítási órán kívüli nevelési feladatok ellátására, a közösségi feladatvállalás és felelősségérzet erősítése,

nevelési szituációk, konfliktushelyzetek megoldására való képesség fejlesztése,

a környezettel (gyerekekkel, szülőkkel, kollégákkal, más partnerekkel) való kommunikáció és együttműködés készségének alakítása, a különbözőségek elfogadásának, tolerálásának erősítése,

a személyes felelősségérzet növelése,

az önismeret, és a saját tevékenységre való kritikus reflektálás, önértékelés képességének a fejlesztése,

az ismeretgyarap

ítás, a szakmai önképzés, önművelés igényének növelése,

a csoportban (nevelőtestületben) való munkavégzés, a kollegialitás készségének gyakorlása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Óraelemzési szempontok. 2000. ELTE TÓFK

Tájékoztató és feladatgyűjtemény a gyakorlati képzés pedagógiai-pszichológiai feladataihoz. 2003. Szerk.: Hunyady Györgyné. ELTE TÓFK

Terminológiai jegyzék. 2000. Szerk.: Békési Ágnes. ELTE TÓFK

Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. 2007. Szerk. Falus Iván. Nemzeti Tankönyvkiadó

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a 6-12 éves gyerekek személyiségfejlődését, az első iskolaéveknek a személyiség formálódásában betöltött szerepét.

A 6-12 éves gyerekek oktatásához változatos és életkornak megfelelő, korszerű módszertani eszköztárral rendelkezik.

Megfelelő didaktikai eszközök megválasztásával segíti a tanulási folyamatokat, a kulcskompetenciák fejlesztését.

Tisztában van az értékelés funkcióival és módszereivel, azokat életkornak megfelelően alkalmazza.

Ismeri a tanulási, nevelési környezet szerepét, tisztában van az inkluzív nevelés lehetőségeivel és módszereivel az első hat iskolaévben.

Biztos szakmai ismeretekkel rendelkezik az 1-4. évfolyamon valamennyi, továbbá az 1-6. évfolyamon egy műveltségi területen (vagy a nemzetiségi nevelés szaktudományos és tantárgy-pedagógiai megalapozása terén).

Idegen nyelvi műveltségi területen felsőfokú, C1-es idegen nyelvi kompetenciákkal rendelkezik.

b) képességei

A 6-12 éves gyermekek előzetes tudására, tapasztalataira épít, kreatívan szervezi meg a tevékenységeket. A közös mun

kát módszertanilag felkészülten irányítja.

Nyugodt, támogató tanulási környezetet biztosít.

Figyelembe veszi a tanulók eltérő igényeit, képes egyénre szabott értékelési módszereket használni, mellyel segíti a gyermek önértékelési képességének alakulását.

Képes a 6-12 éves gyermekek differenciált oktatására, nevelésére.

Folyamatosan tájékozódik a szakirodalomban, új ismereteit napi munkájába beépíti.

A gyerekek családjával kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatot alakít ki.

Szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál, képes a nevelést érintő kérdésekben a családokat támogatni.

Együttműködik a nevelési folyamat többi szereplőivel és velük szakmai párbeszédet folytat.

Képes a tanítói munkára irányadó szakmai, etikai és jogi szabályozókhoz igazodni, a szabályozók változtatásához javaslatokat előterjeszteni.

Szakmai döntései mellett képes érvelni, munkájáról önreflexiót készíteni.

  

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe