Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Összehasonlító pedagógia
Tárgy kódja: BMLNM22000M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgy célja a kulturális összehasonlító pedagógiai szemlélet megismerése. A hallgatók ismereteket szereznek az oktatás nemzetközi perspektíváiról, globális kihívásairól és jellegzetes trendjeiről.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Az összehasonlító pedagógia tárgya, jelentése, helye a neveléstudomány rendszerében. A nevelés és az oktatás nemzetközi tendenciái az Európai Unióban és azon kívül. Globalizációs folyamatok oktatást érintő kihívásai. Az országok közötti oktatási hasonlóságok és különbségek okai. A minőségi oktatásra törekvés célja és megvalósítása világszerte. Finnország oktatási rendszere és ennek tanulságai a hazai iskolaügy számára. Kelet-Ázsia oktatási rendszerei. A fenntartható fejlődési célok és az oktatás szerepe az UNESCO céljainak elérésében. Nemzetközi tudásmérések aktuális eredményei. Szupranacionális szervezetek hatása az iskolarendszerekre.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bábosik István, Kárpáti Andrea (szerk.) (2002): Összehasonlító pedagógia, BIP, Budapest ISBN 9638624426

Halász Gábor, Fazekas Ágnes (2020): A tudás keletkezése: pedagógiai kalandozás három kontinensen, Gondolat Kiadó, Budapest. ISBN 979635560493

Kozma Tamás (2006): Az összehasonlító neveléstudomány alapjai. Új Mandátum, Budapest. ISBN 9639894167 https://mek.oszk.hu/08900/08963/08963.pdf

Torgyik Judit (szerk.): Oktatási rendszerek Európában, Krónika Nova Kiadó, Budapest. ISBN 9789639423893

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Gordon-Győri János (2004): A kulturális összehasonlító pedagógia alapjai, eredményei, valamint jelentősége a mai magyar pedagógiában, Iskolakultúra, 2.sz. 66-75.o.

Mrázik Julianna (2016): Nevelés és iskola. A nevelés pedagógiai antropológiai és összehasonlító megközelítése. Ad Librum Kiadó. ISBN 9786155686245

Forgács András – Loboda Zoltán (2003): Az Európai Unió és az oktatás. Budapest, PRESS PUBLICA Kiadó. ISBN:963-9001-82-1

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi.

b) képességei

Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni.

c) attitűdje

Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.

Szakmai identitásában fontosnak tartja a társadalomtudományi nézőpontot, nyitott a neveléstudomány interdiszciplináris megközelítésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMLB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe