Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Óvodai ének-zene alapozó ismeretek
Tárgy kódja: BBLOP05600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kovácsné Fódi Krisztina Ágnes
Tárgyleírás:

A tantárgyelem célja:

Olyan óvodapedagógusok képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak az óvoda zenei feladatainak ellátására.

Az óvodapedagógus-jelöltek zenei alapismereteinek, éneklési-, ritmus-, hallás- és hangszerjátszó képességeinek alapvető módszertani ismeretekkel átszőtt fejlesztése, ill. olyan szintre juttatása, hogy képesek legyenek a 3-7 éves korú gyermekek zenei nevelésére, és ezen keresztül a személyiségük alakítása.

Az óvodapedagógus hallgató sajátítsa el:

a mondókák, gyermekjátékdalok pontos és kifejező éneklését,

a kulturált, kifejező ének – és hangszerjáték mellett az igényes zenei válogatás szempontjait,

az alapvető zenei írási és olvasási készségeket,

ismerjék meg az óvodás életkor énekesjáték- és mozgáskincsét,

és tudják használni azokat a zenei alapokat, amelyekkel a tanulmányaikat továbbfejleszthetik,

a hangszerjátékot (alt furulya): D’ -F’ -G’ alaphangokra dúr-moll hexachord hangsor (gyermekdalok) játszását.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

FORRAI Katalin, Ének az óvodában, Budapest, Editio Musica, 1993. ISBN 963-330-713-9

PÉCSI Géza, Kulcs a muzsikához, Pécs, Kulcs a Muzsikához Alapítvány, 2000. ISBN 963-03-5519-1

TÖRZSÖK Béla, Zenehallgatás az óvodában, Budapest, Editio Musica, 2001. ISBN 963

-330-724-4

KODÁLY Zoltán, 333 olvasógyakorlat, Budapest, 2011.

TÁTRAI Zsuzsanna, KARÁCSONY MOLNÁR Erika, Jeles napok, ünnepi szokások. Jelen levő múlt, Budapest, Planétás, 1997. ISBN 963-9014-05-2

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.

b) képességei

Képes legalább egy egyszerű dallamhangszeren való élményszerű hangszerjátékra.

c) attitűdje

Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.

Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe