Tantárgy adatlapja
A tantárgyelem célja:
Olyan óvodapedagógusok képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak az óvoda zenei feladatainak ellátására.
Az óvodapedagógus-jelöltek zenei alapismereteinek, éneklési-, ritmus-, hallás- és hangszerjátszó képességeinek alapvető módszertani ismeretekkel átszőtt fejlesztése, ill. olyan szintre juttatása, hogy képesek legyenek a 3-7 éves korú gyermekek zenei nevelésére, és ezen keresztül a személyiségük alakítása.
Az óvodapedagógus hallgató sajátítsa el:
a mondókák, gyermekjátékdalok pontos és kifejező éneklését,
a kulturált, kifejező ének – és hangszerjáték mellett az igényes zenei válogatás szempontjait,
az alapvető zenei írási és olvasási készségeket,
ismerjék meg az óvodás életkor énekesjáték- és mozgáskincsét,
és tudják használni azokat a zenei alapokat, amelyekkel a tanulmányaikat továbbfejleszthetik,
a hangszerjátékot (alt furulya): D’ -F’ -G’ alaphangokra dúr-moll hexachord hangsor (gyermekdalok) játszását.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
FORRAI Katalin, Ének az óvodában, Budapest, Editio Musica, 1993. ISBN 963-330-713-9
PÉCSI Géza, Kulcs a muzsikához, Pécs, Kulcs a Muzsikához Alapítvány, 2000. ISBN 963-03-5519-1
TÖRZSÖK Béla, Zenehallgatás az óvodában, Budapest, Editio Musica, 2001. ISBN 963
-330-724-4
KODÁLY Zoltán, 333 olvasógyakorlat, Budapest, 2011.
TÁTRAI Zsuzsanna, KARÁCSONY MOLNÁR Erika, Jeles napok, ünnepi szokások. Jelen levő múlt, Budapest, Planétás, 1997. ISBN 963-9014-05-2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.
b) képességei
Képes legalább egy egyszerű dallamhangszeren való élményszerű hangszerjátékra.
c) attitűdje
Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.
Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.