Tantárgy adatlapja
Az előző félévben megszerzett zenei készségek az egyénileg kifejtett tevékenységek végzésével a képességek készség szintre fejlesztése.
Elméleti, ritmikai és hallási készségek, valamint az énekes játékok kívánta mozgási és téri tájékozódási készségek továbbfejlesztése.
Gyermekdalok és népdalok (pentaton, dúr, moll) megismertetése, azok éneklése és hangszerjátéka.
Az óvodai zenei anyag biztos tudása, karakteres előadásával, a zenei tevékenységek eredményességének, élményszerűségének elősegítése.
Hangszerjáték: C’- D’ -F’ -G’ alaphangokra dúr-moll hexachord és diatonikus hangsor játszása. Zenei ismeretek továbbfejlesztése (ritmikai – dallami ismeretek bővítés).
A képzés során olyan színt elérése, amelyben a hallgató képes:
A mondókákat megszólaltatni emlékezetből, egyenletes járással, ritmustapssal.
A gyermekdalokat tiszta, kifejező éneklésére, jól artikulált szöveggel az elsajátított hangkészlettel.
Az óvodában megvalósítható, dalhoz kapcsolódó játékok szervezésére, irányítására.
Népdalok éneklésére tiszta, kifejező előadással, szöveggel, emlékezetből.
Egyszerűbb, többszólamú szemelvények éneklésére.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
FORRAI Katalin, Ének az óvodában, Budapest, Editio Musica, 1993. ISBN 963-330-713-9
>
PÉCSI Géza, Kulcs a muzsikához, Pécs, Kulcs a Muzsikához Alapítvány, 2000. ISBN 963-03-5519-1
TÖRZSÖK Béla, Zenehallgatás az óvodában, Budapest, Editio Musica, 2001. ISBN 963-330-724-4
KODÁLY Zoltán, Ötfokú zene II., Budapest, Ed. Musica, 2007.
TÁTRAI Zsuzsanna, KARÁCSONY MOLNÁR Erika, Jeles napok, ünnepi szokások. Jelen levő múlt, Budapest, Planétás, 1997. ISBN 963-9014-05-2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.
b) képességei
Képes legalább egy egyszerű dallamhangszeren való élményszerű hangszerjátékra.
c) attitűdje
Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.
Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.
Reflektív óvodapedagógusként, autonóm személyiségként szakmai fejlődésének tudatos irányítója.