Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Óvodai ének-zene pedagógiai tevékenységek
Tárgy kódja: BBLOP05800
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kovácsné Fódi Krisztina Ágnes
Tárgyleírás:

Az általános óvodapedagógiai-zeneelméleti ismeretekhez, a zenei nevelés gyakorlatához megfelelő szakismeret nyújtása, amely a teljes személyiség kibontakoztatásához ad segítséget.

A zenei nevelés helye az esztétikai nevelésben, komplex esztétikai nevelés.

Ismereteket adjon az óvodai ének-zenei nevelés tartalmi, formai, metodikai kérdéseiről, a zenei képességfejlesztés lehetőségeiről.

A jártasság szintjén alakítsa ki a hallgatókban a zenei nevelés tudatos tervezésének igényét, szakszerűségét.

Készítsen fel az óvodai zenei nevelés korszerű kérdéseivel való foglalkozásra, a társadalmi igényeknek való megfelelésre.

Az óvodai énekes – mondókás játékok tanításának folyamata, módszerei, eszközei.

A kisgyermek zenei fejlődése óvoda előtt és után.

Az óvodai zenei nevelés anyaga. A népi játékok személyiségfejlesztő hatása és az énekes anyag kiválasztásának szempontjai.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Forrai Katalin: Ének az óvodában. EMB, (Editio Musica Budapest) 2013. (ISBN963 330 032 0)

Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában. EMB, 2014. (ISBN976 963 756 4)

Szarkáné Horváth Valéria: Az óvodai ének-zene foglalkozások módszertana. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2012. (ISBN11-862/1)

Zenei nevelés az óvodában – Szöveggyűjtemény (szerk. Horánszki Jánosné). Debreceni Egyetem Hajdúböszörményi Óvóképző Kara, 2008.(ISBN 978-963- 87120-5- 9)

Papp Kornél

ia: Szájról szájra, kézről kézre 1-2- 3. kötet. Szentendre, Geobook Hungary Kiadó,2000. (ISBN 963 86438 2 X) (963 87093 0 8) (978 616 5015 13 7)

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.

Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.

Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.

Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.

Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.

Képes legalább egy egyszerű dallamhangszeren való élményszerű hangszerjátékra.

c) attitűdje

Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.

Igénye van az óvodai nevelési folyamat több

szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.

Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.

Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.

Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe