Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Óvodai és iskolai szociális munka
Tárgy kódja: BT-PSZ-5120
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/2/0
Kreditérték: 1
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókkal az iskolai szociális munka célját, feladatát, a köznevelési intézmény gyermekvédelmi tevékenységéhez való kapcsolódását. Megismerteti a hallgatókat az iskolai szociális munka magyarországi modelljeivel, az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetésének előzményeivel. Összefoglalja a köznevelési intézményben működő szociális segítő feladatait, eszközeit, tevékenységi szintjeit, a pedagógusokkal való együttműködés lehetőségeit.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Az iskolai szociális munka története, modelljei.

2.       Az óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatás bevezetése, kapcsolódása a gyermekjóléti rendszerhez.

3.       Együttműködések az iskolai szociális munkában.

4.       4. Az iskolai szociális segítő tevékenységi szintjei: egyéni, csoportban végzett és közösségi tevékenységek lehetőségei

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Bányai Emőke Adrienn: Az iskolai szociális munka szülőkkel, családokkal kapcsolatos feladatai, a szülők bevonása gyermekük iskolai életébe Párbeszéd 2018. Vol. 5. No 3.

http://parbeszed.lib.unideb.hu

/megjelent/index/124

-        Máté Zsolt: Iskolai szociális munka Párbeszéd 2018. Vol 5. No 3. http://parbeszed.lib.unideb.hu/megjelent/index/124

-        Szakmai ajánlás az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység bevezetéséhez EMMI, Budapest, 2018. augusztus

http://tamogatoweb.hu/letoltes2018/2018_08_15_ajanlas_szocsegito.pdf

Ajánlott irodalom:

-        Budai István (szerk.): Szociális munka az iskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.

-        Máté Zsolt-Szemelyácz János (szerk): Az iskolai szociális munka kézikönyve INDIT Közalapítvány, Pécs, 2009.

-        Szabó Aliz-Tolácziné Varga Zsuzsanna: Az iskolai szociális munka tapasztalatai Szekszárdon Szociálpolitikai Szemle 3. évf. 3. sz. (2017) 137-144.

-        Szociálpolitikai Szemle, Kapocs folyóiratok vonatkozó tanulmányai.

Jogszabályok:

-        1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

-        15/1998. (IV.30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-        A hallgató ismeri az iskolai szociális munka magyarországi történetét, modelljeit. Tájékozott az óvodai és iskolai szociális munka bevezetésének indokait, célját illetően. Ismeri az óvodai és iskolai szociális segítő feladatait, különböző tevékenységlehetőségeit és módszereit.

Képességei:

-        A hallgató képes az óvodai és iskolai szociális munkáról tájékoztatást adni a gyermekekne

k és szüleiknek. Képes felismerni azokat a helyzeteket, amikor indokolt az iskolai szociális segítő bevonása a problémamegoldásba és ennek során képes a vele való szakmai együttműködésre.

Attitűdje:

-        Törekszik arra, hogy az iskolai szociális munkát a köznevelési intézményben folyó pedagógiai tevékenység integráns részeként kezelje; nyitott az óvodai és iskolai szociális segítő munkatárssal való szakmai alapú együttműködés iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe