Tantárgy adatlapja
A hallgatók egy gyakorlattal kezdik az előadást: ki az, aki engem megsértett és ki az, akit én sértettem meg. Arra vagyunk kíváncsiak, vajon melyik oszlopba fognak ők maguk többet írni, több eseményre visszaemlékezni. Ez feltételez egy jól kiforrott önismeretet. Tehát a tanfolyam segít számukra egy mélyebb, érettebb önismeretben. Megismerhetik a résztvevők továbbá az agy szerepét, működését a bosszúállásban és a megbocsátásban. Eldönthetik, vajon minek van nagyobb szerepe a megbocsátás folyamatában: a racionalitásnak-e vagy az érzelmeknek. Megismerkedhetnek két modellel, amelyikük egyik nagyobb hangsúlyt fektet a racionalitásra, a másiknál viszont az érzelmek is fontos szerepet töltenek be. Olyan gyakorlatokat végezhetnek sok-sok példán keresztül, amelyek alapján ők maguk is képesek lesznek arra, hogy belássák, hogy a megbocsátás mely szintjén találhatóak akkor, amikor valamilyen konkrét ’megbocsátás-helyzet’ alakul ki.
A tantárgy felépítése:
Ki sért meg kit?
Mi nem megbocsátás?
Megbocsátás és racionalitás.
A megbocsátás szakaszai Enright szerint.
A megbocsátás és az emberi agy működése.
A megbocsátás 12 lépcsőben – a modell általános bemutatása.
Bosszúállás és megbocsátás.
Érzelmek és a megbocsátás.
Önmagunk és mások szerepe a megbocsátásban.
Istenkapcsolat és a megbocsátás.
Kötelező irodalom:
jegyzet
Ajánlott irodalom:
L. B. Smedes, Bocsáss meg és felejts!, Park Könyvkiadó, Budapest, 2012. ISBN 9789635309498
M. Szarka, Házasságra felkészítő beszélgetések, Kálvin Kiadó, Budapest, 2012. ISBN 9789635582020
B. Gutman (szerk), Hidak egymáshoz. Empátia, kommunikáció, konfliktuskezelés, Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 2011. ISBN 9789638902658
B. Gutman (szerk), Életbátorság. Hogyan ne adjuk fel nehéz helyzetekben, Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 2021.
ISBN 9786155932755