Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai és nevelési ismeretek
Tárgy kódja: BBLCP09600
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Jankó Krisztina Julianna
Tárgyleírás:

Bevezető jellegű tájékoztatást adjon a pedagógia és a nevelés világáról. Az előadások segítik a hallgatók pedagógiai nézőpontú szemléletmódjának kialakulását és a pedagógiai, illetve szociálpedagógiai szakmai orientációt.
A tantárgy fő témakörei:
Bevezető előadás a tanegység tartalmáról, szakirodalom és a követelmények ismertetése.
A pedagógia, mint tudomány. Hétköznapi és tudományos pedagógia. Pedagógia és neveléstudomány.
A nevelés fogalma és meghatározása. Ember és nevelés, szocializáció. A nevelés lehetősége és szükségessége, céljai és feladatai.
A személyiség fejlődését befolyásoló tényezők. Szocializáció és reszocializáció.
A nevelés színterei. A családi, iskolai és a médiumok közvetítette nevelés. Előnyök és hátrányok. I.
A nevelés színterei. A családi, iskolai és a médiumok közvetítette nevelés. Előnyök és hátrányok. II.
Nevelési elvek és módszerek.
Nevelői magatartás és nevelési stílusok. I.
Nevelői magatartás és nevelési stílusok. II.
A nevelés és oktatás tartalmi változásai. A pedagógiai és nevelési munka rendszerszintű szabályozása.
Nevelés nehezített körülmények között és a nevelés alternatív formái, rendszere. Az alternativitás igénye.
A keresztény nevelés és pedagógia.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
CZIKE Bernadett (szerk.), Bevezetés a pedagógiába, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 1996. ISBN 963-85465-3-0
FRIEDRICH W, Kron, Pedagógia, Budapest, Osiris Kiadó, 2003. ISBN 963-389-403-4
KOZMA Tamás, TOMASZ Gábor (szerk.), Szociálpedagógia, Budapest, Osiris Kiadó, 2003. ISBN 963-389-404-2
MAROSI Szilvia, TROSITS András (szerk.), Gyakorlati keresztény pedagógia: etikai megközelítésben, Veszprém, ÉHF, 2010. ISBN 963-210-830-2
PUSZTAI Gabriella (szerk.), Nevelésszociológia, Debrecen, Pallas Debrecina 20. 2020. ISBN 978-963-318-883-5
AJÁNLOTT IRODALOM:
BÁBOSIK István, A nevelés elmélete és gyakorlata, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2007. ISBN 978-963-19-5438-8
CSANÁD Béla, A keresztény nevelés általános alapjai, Budapest, Jel Kiadó, 2004. ISBN 978-963-9318-72-8
PIAGET, Jean, INHELDER, Bärbel, Gyermeklélektan, Budapest, Osiris Kiadó, 2024. ISBN 978-963-276-496-2
PUKÁNSZKY Béla, ZSOLNAI Anikó (szerk.), Pedagógiák az ezredfordulón, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 1998. ISBN 963-9024-38-4
ROGERS, Carl, Valakivé válni, A személyiség születése, Budapest, Edge 2000 Kft., 2004. ISBN 963-210-401-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.

pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Felismeri a nevelési folyamat sajátosságait, struktúráját, az emberi kapcsolatok törvényszerűségeit, az egyes életkori szakaszok pszichikai jellemzőit.
Ismeri a neveléstudomány, pedagógia szaknyelvét.
Ismeri és tudja értelmezni a pedagógia és a nevelés fogalmát, értékközvetítő jellegét, az elmélet és a gyakorlat összefüggéseit, a gyermek életének szenzitív periódusait és annak nevelési konzekvenciáit.
Szintetizálni tudja az elméleti és a gyakorlati ismereteit.
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges elsősorban pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismer pedagógiai jógyakorlatokat, módszereket a nevelési feladatok megvalósításához.
Ismeri az alternatív kezdeményezések feltételeit, sajátosságait.
b) képesség
Képes összehasonlítani a családi nevelői attitűdöket és elemezni ezek személyiségfejlődésre gyakorolt hatását.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére és megoldására.
c) attitűd
Elfogadja, hogy az elmélet és gyakorlat, a neveléstudomány és a társdiszciplínák kölcsönhatásban állnak.
Érdeklődik a pedagógia és a nevelés elméleti és gyakorlati kérdései iránt.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal és kreativitással alkalmazza, az együttműködés fontosságát képviseli.
d) autonómia és felelősség
Feladataiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett tevékenységért.
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el. 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe