Tantárgy adatlapja
Tantárgy-leírás: A tárgy
célja: a
pedagógiai gondolkodás fejlődésével összefüggő tények, jelenségek és
folyamatok történeti jellegű vizsgálata annak érdekében, hogy a tanár szakos
hallgató – a nevelés és az oktatás fontosabb problémáit megismerve –
differenciált szakmai látásmódot alakíthasson ki saját pedagógiai
szemléletének formálásához. A tárgy tematikája A neveléstörténet mint tudomány. Módszerek,
források. A gyermekkortörténet alapvető fogalmai, főbb képviselői. Az emberkép változásai a történelem folyamán. Változó
gyermekkor: a gyermekkor és gyermekkép történeti alakulása. A gyermekek a
modern és a posztmodern korban Az európai nevelés elméletének és gyakorlatának gyökerei. A középkori nevelés kialakulását, elterjedését meghatározó
tényezők. A kereszténység emberképe. A klerikus nevelés intézményei, a
világnézet formálás tartalma, eszközrendszere. A nőnevelés története a modern korban A család történeti alakulásáról az ókortól
napjainkig. A nevelés intézményesülése. Az iskola kialakulása,
fejlődése Európában. A magyar iskolaügy kialakulása és változásai Állam, egyház és iskola
Magyarországon a 19-20. században A pedagógusszerep történeti
változásai. Pedagógiai gondolkodók a nevelésről |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: Gloviczki Zoltán–Zsinka
László: Nevelés és iskola az antik és
középkori Európában. Attraktor Könyvkiadó Kft., Budapest, 2014. ISBN:
9786155257711 Németh András–Pukánszky
Béla: A pedagógia problématörténete.
Gondolat Kiadó, Budapest, 2004. ISBN 9639567183 Mészáros István: A
katolikus iskola ezeréves története Magyarországon. Szent István
Társulat, Budapest, 2000. ISBN 9633611261 Pukánszky
Béla: A gyermekkor története.
Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 9631627829
e="font-size:
11.0pt">Ajánlott irodalom Mészáros
István–Németh András–Pukánszky Béla: Neveléstörténet – Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás
történetébe. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. ISBN: 9633894824 Mészáros
István–Németh András–Pukánszky Béla: Neveléstörténet szöveggyűjtemény. Osiris Kiadó, Budapest, 2006.
ISBN: 9633865170 ANDORKA
Rudolf (2001):Gyermek, család, történelem. Századvég. Budapest. NAGY
Péter Tibor (2000:Járszalag és aréna. Egyház és állam az oktatáspolitika
erőterében a 19. és 20. századi Magyarországon. Új Mandátum Kiadó, Budapest. PUKÁNSZKY
Béla (2006):A nőnevelés évezredei: Fejezetek a lányok nevelésének
történetéből. Gondolat, Budapest. Joan
WALLACH SCOTT (2001, szerk.): Van-e a nőknek történelmük? Balassi Kiadó,
Budapest |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A hallgatók
alkalmassá válnak: - < /span>az emberről
szóló legfontosabb tudományos eredmények, a különféle emberképek, az azokhoz
kapcsolható nevelésfelfogások értelmezésére, az emberképeket befolyásoló
történeti szociokulturális tényezők felismerésére -
a nevelés története
során megjelenő, gyermekkorral kapcsolatos különböző felfogások értelmezésére -
a hazai
oktatási rendszer alapvető működésének, szerkezetének, sajátosságainak
felismerésére az egyes intézménytípusok funkcióinak, egymáshoz való viszonyának
az átjárási lehetőségeknek az vizsgálatára -
az iskolázás
történelmi funkcióinak és változásainak a feltárására -
a
pedagógusszerepről elterjedt főbb neveléstörténeti elméletek szintetizálására
-
a társadalmi
változások és nevelés összefüggéseinek felismerésére, vizsgálatára -
a nevelési és
oktatási kérdések problématörténeti elemzésére; -
a pedagógiai
problémák történeti szempontú kritikai megközelítésére, értelmezésére,
elemzésére és értékelésére; - &nbs p;
a magyar
pedagógiai hagyományok elkötelezett megismerésre -
pedagógiai problématörténeti
tanulmányai alapján a reflektív gondolkodásra, napjaink nevelési - oktatási
törekvéseinek és jelenségeinek differenciált értelmezésére. |