Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai problématörténet
Tárgy kódja: BOLTP01700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

Tantárgy-leírás:

 

A tárgy célja: a pedagógiai gondolkodás fejlődésével összefüggő tények, jelenségek és folyamatok történeti jellegű vizsgálata annak érdekében, hogy a tanár szakos hallgató – a nevelés és az oktatás fontosabb problémáit megismerve – differenciált szakmai látásmódot alakíthasson ki saját pedagógiai szemléletének formálásához.

 

A tárgy tematikája

A neveléstörténet mint tudomány. Módszerek, források. A gyermekkortörténet alapvető fogalmai, főbb képviselői.

Az emberkép változásai a történelem folyamán. Változó gyermekkor: a gyermekkor és gyermekkép történeti alakulása. A gyermekek a modern és a posztmodern korban

Az európai nevelés elméletének és gyakorlatának gyökerei.

A középkori nevelés kialakulását, elterjedését meghatározó tényezők. A kereszténység emberképe. A klerikus nevelés intézményei, a világnézet formálás tartalma, eszközrendszere.

A nőnevelés története a modern korban

A család történeti alakulásáról az ókortól napjainkig.

A nevelés intézményesülése. Az iskola kialakulása, fejlődése Európában.

A magyar iskolaügy kialakulása és változásai

Állam, egyház és iskola Magyarországon a 19-20. században

A pedagógusszerep történeti változásai.

Pedagógiai gondolkodók a nevelésről

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Gloviczki Zoltán–Zsinka László: Nevelés és iskola az antik és középkori Európában. Attraktor Könyvkiadó Kft., Budapest, 2014. ISBN: 9786155257711

Németh András–Pukánszky Béla: A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest, 2004. ISBN 9639567183

Mészáros István: A katolikus iskola ezeréves története Magyarországon. Szent István Társulat, Budapest, 2000. ISBN 9633611261

Pukánszky Béla: A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001. ISBN 9631627829

 

 

e="font-size: 11.0pt">Ajánlott irodalom

Mészáros István–Németh András–Pukánszky Béla: Neveléstörténet – Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. ISBN: 9633894824

Mészáros István–Németh András–Pukánszky Béla: Neveléstörténet szöveggyűjtemény. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. ISBN: 9633865170

ANDORKA Rudolf (2001):Gyermek, család, történelem. Századvég. Budapest.

NAGY Péter Tibor (2000:Járszalag és aréna. Egyház és állam az oktatáspolitika erőterében a 19. és 20. századi Magyarországon. Új Mandátum Kiadó, Budapest.

PUKÁNSZKY Béla (2006):A nőnevelés évezredei: Fejezetek a lányok nevelésének történetéből. Gondolat, Budapest.

Joan WALLACH SCOTT (2001, szerk.): Van-e a nőknek történelmük? Balassi Kiadó, Budapest

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

A hallgatók alkalmassá válnak:

-          <

/span>az emberről szóló legfontosabb tudományos eredmények, a különféle emberképek, az azokhoz kapcsolható nevelésfelfogások értelmezésére, az emberképeket befolyásoló történeti szociokulturális tényezők felismerésére

-          a nevelés története során megjelenő, gyermekkorral kapcsolatos különböző felfogások értelmezésére

-          a hazai oktatási rendszer alapvető működésének, szerkezetének, sajátosságainak felismerésére az egyes intézménytípusok funkcióinak, egymáshoz való viszonyának az átjárási lehetőségeknek az vizsgálatára

-          az iskolázás történelmi funkcióinak és változásainak a feltárására

-         a pedagógusszerepről elterjedt főbb neveléstörténeti elméletek szintetizálására

-          a társadalmi változások és nevelés összefüggéseinek felismerésére, vizsgálatára

-          a nevelési és oktatási kérdések problématörténeti elemzésére;

-          a pedagógiai problémák történeti szempontú kritikai megközelítésére, értelmezésére, elemzésére és értékelésére;

-   &nbs

p;      a magyar pedagógiai hagyományok elkötelezett megismerésre

-          pedagógiai problématörténeti tanulmányai alapján a reflektív gondolkodásra, napjaink nevelési - oktatási törekvéseinek és jelenségeinek differenciált értelmezésére.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

hittanár-nevelőtanár HOLH-HN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BALP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe