Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógus és segítő szakemberek együttműködése
Tárgy kódja: BT-PSZ-4360
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Ratimovszky Kornélia
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A tantárgy célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a pedagógiai szakterületeknek és a gyermekellátással foglakozó intézmények kapcsolatát. A hallgatók legyenek képesek felismerni, és alkalmazni, az itt szerzett ismereteket, gyakorlati munkájuk során.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A bölcsődei, óvodai, gyermekekkel foglalkozó intézmények kapcsolatrendszere

2.       Iskolán belüli és iskolán kívüli gyermekekkel foglalkozó intézmények kapcsolatrendszere

3.       A nevelési tanácsadó, EGYMI, gyermekjóléti szolgálat

4.       A korai fejlesztés, gyógypedagógiai a szociális intézmények egymással összefüggő kapcsolata

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-         Bábosik István (2004) Neveléselmélet. Budapest, Osiris Kiadó

-         Golnhofer Erzsébet – Szabolcs Éva (2005) Gyermekkor, nézőpontok, narratívák. Eötvös József Könyvkiadó. Budapest

-         M. Nádasi Mária (2006) A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. ELTE PPK.

-         2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

-         15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről

-         Csók Tímea (2015) A logopédusi munka és az ellátórendszer kapcsolatának vizsgálata. In: Gyógypedagógiai Szemle XLIII. Évfolyam, I. 13-25.

Ajánlott irodalom:

-        Weiss, Donald H. (1989) Hogyan bánjunk a nehéz emberekkel? Park Kiadó. Budapest.

-        Dawson, Roger (2000) Nyerő tárgyalási taktikák. Bagolyvár Kiadó.

Azoknak az

előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a vonatkozó jogi szabályozókat

-        Ismeri az ellátórendszer működésének alapjait

-        Ismeri a bölcsőde, az óvoda, a köznevelési intézmények, valamint a szakszolgálat együttműködésének jellemzőit.

-        Ismeri az EGYMI és más segítő szervezetek együttműködését.

b) képességei

-        Képes a segítő szakmák szakembereivel konstruktív együttműködést kialakítani.

-       Képes a közös munka során a segítőkkel együtt gondolkodni.

c) attitűdje

-        Elkötelezett a különböző intézmények képviselőivel való együttműködésben.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe