Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: A kurzus célja a hallgatók felkészítése az újmédia
térnyeréséből fakadó változásokra és az ezekben rejlő lehetőségek közéleti
kommunikációs kiaknázására. Ennek érdekében a képzésben résztvevők a félév
során megismerkednek az újmédiával kapcsolatos legfontosabb alapfogalmakkal,
illetve trendekkel, valamint az új médiatérben alkalmazható kommunikációs
megoldásokkal. Az oktatás kulcseleme annak bemutatása, miként integrálhatóak
hatékonyan az új kommunikációs csatornák és eszközök a public relations
tevékenység egészébe, az arculati rendszerek működtetésébe. A tantárgy leírása: A digitális média a Public Relation számára egyesíti a
nyomtatott és elektronikus sajtó minden előnyét, és eddig soha nem látott
innováció, valamint kreativitás lehetőséget nyújtja a kommunikációs
szakemberek számára. Amíg a hagyományos, offline sajtó a PR számára véges,
illetve bizonyos fokig korlátozott, addig az újmédia gyakorlatilag végtelen
számú lehetőséget nyújt, főként az interaktivitás és a közönség
szegmentációja terén, ami napról napra új módszerek megjelenéséhez vezet. A
tantárgy e módszereknek a PR-ben való alkalmazhatóságára épül: weboldalak,
honlapok használhatóságának vizsgálata, keresőoptimalizálás, felhasználási és
látogatottság mérési módszerek alkotják a tematikát. Ezen kívül terítékre
kerül még a hírlevél szerkesztése, fórumok és közösségi oldalak használata, a
közösségépítés szabályai, blogolás, RSS csatornák és olvasók alkalmazása a
szervezeti kommunikációban. A kurzus feltárja a digitális sajtómunka
sajátosságait, vizsgál dinamikus vs. statikus tartalmakat, az interaktivitás
lehetőségeit és korlátait a PR munkában. De ide tartozik még a linképítés,
linkmarketing, szóbeszéd generálás (buzz), online vírusmarketing,
tartalom-menedzsment (CMS) rendszerek használata az e-pr-ben, vagy a
hírnévépítés egyéb digitális dimenziói. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: ? Bajomi-Lázár
Péter: Hírközlés tegnap és ma, In: Médiakutató 2009/3. Médiakutató
Alapítvány, Budapest ? Bőgel
György: Blogvilág - Egy műfaj születése, HVG Kiadó Zrt. Budapest, 2006 ? Gerényi
Gábor: Internetes tartalomszolgáltatás. Elektromédia Kft., Budapest, 2009 ? Fehér
Katalin: Digitalizáció és új média. Akadémiai Kiadó. 2016 ? Fehér
Katalin: Az új és a régi média. Médiadeterminizmus és médiakonvergencia In:
Fehér Katalin (szerk.): Tanulmányok a társadalmi kommunikáció témaköréből.
Budapest, L’Harmattan Kiadó, 2007, 93–103., 250-264. ? Forgó
Sándor: Az újmédia hatása. In: Nagy-Király Vivien (szerk.) Médiatudatosság az
oktatásban: Konferenciakötet. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI),
Budapest, 2013, 97-101. Ajánlott irodalom: ? Damjanivics
Nebojsa: Keresőmarketing, Bagolyvár Kiadó, Budapest, 2003 ? Dunder
Krisztián: Digitális sikertörténetek, Budapest, 2011 ? Walter,
Aaron: Keresők és webhelyek. Kiskapu Kiadó, Budapest, 2009 ? Csepeli
György - Prazsák Gergő: Örök visszatérés? Társadalom az információs korban,
Jószöveg Műhely Kiadó, Budapest, 2010 ? Gáspár
T. – Gervai P. – Hideg É. – Horváth E. – Nováky E. –Trautmann L.: Bevezetés
az információs társadalomba, Képzőművészeti Kiadó és Nyomda, Budapest, 1999 ?
Aczél Petra: Netorika. A digitális retorika műfajai és jellemzői. In:
Kukorelli Katalin (szerk.) A tartalom és forma harmóniájának kommunikációja.
XII. Dunaújvárosi Nemzetközi Alkalmazott nyelvészeti és Kommunikációs
Konferencia. 2010, 109. ? Koltay Tibor: Az új média és az írás tudás új formái. Magyar Pedagógia. 2010, 110.
évf. 4. szám p. 301. ? Wallace,
Patricia: Az Internet pszichológiája. Osiris Kiadó, Budapest, 2002, 13-142 |