Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása: Cél és ismeretanyag: Ismerkedjen meg a hallgató a feladat és anyagválasztás problémakörével. A rendezőtanárnak el
kell döntenie: milyen célt szolgál a tervezett bemutató nevelési szempontok
szerint, milyen értékeket közvetít, mi az előadás üzenete, („miről van szó”),
miért fontos ez az előadásban közreműködőknek. Ismernie kell a rendelkezésre
álló műfajokat, s a műfaji határokat áttörő kísérleti kezdeményezéseket. Meg
kell tanulnia az instrukcióadás
módjait - a térrel való gazdálkodást, a különböző típusú színpadi terek
gyakorlati jellemzőit. Éreznie kell a tér hangsúlyos és hangsúlytalan
pontjait, ismernie kell a játékidő, a szünetek, a naturális idő, a színpadi
idő fogalmát, a hanghatások (emberi hang, zörej, zene) jelentőségét.
Tisztában kell lennie a társművészetek
alaptudnivalóival. (Bábszínpad, bábos technikák. Képzőművészeti alapismeretek,
díszlet, jelmez, smink. Zenei alapismeretek, a legfontosabb zenei stílusok
ismerete. Néptáncok, történelmi és társastáncok, pantomim, akrobatikus
mozgáselemek. Fényhatások, világítás.) A közös
dramatizálás módszerére építve tudjanak kötött szövegű színművet
megközelíteni, vagy abból részletet színpadra vinni társaikkal vagy
gyerekcsoporttal. Legyenek tisztában a rendező s a rendezőtanár munkájának
megszervezésével. Tervezés: az éves munka, az egyes foglalkozások felépítése, egy előadás
megszervezése (teljes folyamat, próbarendekkel!). Makettkészítés. Képzési követelmény: Ebben a tárgyban már nem a
témákkal való ismerkedés, hanem az alapszintű rendezőtanári ismeretek
(művészeti szakiskolák növendékeinek óráira) tanítására való biztonságos
felkészülés a követelmény. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Így rendeztem… gyerekekkel I-IV.
(válogatta és szerk.: Debreczeni Tibor), Népművelési Intézet, Múzsák
Közművelődési K., Bp., 1988. -
Dúró Győző
– Nánay István: Dramaturgiai
olvasókönyv, MTMK, Bp., 1993. Hevesi Sándor: Az előadás, a
színjátszás, a rendezés művészete, Gondolat Kiadó, Bp., 1965. -
Nánay István: Diákok a deszkákon,
Iskolakultúra, 1997. 6-7. 67-70.o. -
Nánay
István: A színpadi rendezésről, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Bp.,
1999. -
Székely
György: Színházesztétika, Gondolat Kiadó, Bp., 1975. -
és az
oktató által megadott kiadványok |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók ismerjék meg az alapszintű rendezőtanári ismereteket, a
műválasztás technikáit, céljait és nevelési szempontok szerinti különbségeit,
beszéljenek a rendezőtanári személyiségről. b) képességei -
Legyenek képesek az irányítás és moderátori szerep következetes
váltogatására. Alkalmazzák a játékbátorság felkeltésének technikáit. c) attitűdje -
Művészeti és művészetpedagógiai tevékenységformák létrehozására alkalmas
attitűdjük segítse alkotómunkájukat. |