Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók ismerjék meg
a magyarországi romák lakhatási, szociális és egészségügyi helyzetét.
Felismerjék és értsék a roma családokban tapasztalható szocializáció
jellegzetességeit, a roma származású gyermekek óvodai és iskolai
beilleszkedésének kihívásait és segítési lehetőségeit. A kurzus során
ismereteket szerezzenek a szegregációs és integrációs nehézségekről és az
ezekre a helyzetre kidolgozott modellekről. Főbb tematikai csomópontok: 1.
A romák
oktatási, lakhatási, foglalkoztatási és egészségügyi helyzete 2.
A roma
családok szocializációs sajátosságai 3.
Gyermekvédelem,
családgondozás roma családokban 4.
Szegregáció,
integráció |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Székely János: Cigány népismeret
- Te del o Del baxt!, Szent István Társulat 2010. Ajánlott irodalom: -
Szabóné Kármán Judit: Családgondozás-krízisprevenció. Cigány családok
gondozása, Medicina, Budapest, 2004; |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása: - Ismeri a romológia alapelemeit. Ismeri, hogy a roma családok
milyen sajátosságokkal nevelik gyermekeiket, és azt, hogy mik ennek a
következményei a köznevelési intézményekben való integrálás során. Képességei: -
Alkalmazni képes saját
gyermekvédelmi munkájában a roma tanulók sajátos szociokulturális helyzetéről
szerzett ismereteit. A roma integráció előnyeit és kihívásait képes kezelni
munkája során. Attitűdje: -
Törekszik
a roma és nem roma tanulók speciális igényeinek felmérésére és azok megfelelő
kezelésére.. |