Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Speciális kollégium - Általános Pszichológia blokk
Tárgy kódja: BBLPS18300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Magyar Tárek Zoltán
Tárgyleírás:

A speciális kollégiumok célja, hogy bevezetést nyújtson az általános pszichológia, kognitív pszichológia releváns kutatási kérdéseibe és azok gyakorlati alkalmazásába. Az általános pszichológia területéhez kapcsolódóan, a törzstárgyak során részletesen nem tárgyalt témakörökben elméleti és gyakorlati tudást nyújt az érdeklődő hallgatók számára az észlelés alapfolyamatai, az alvás és annak fejlődési zavarokra gyakorolt hatásai, a serdülőkori idegrendszeri változások, a spontán nyelvi interakciók, az esztétika és a művészet kognitív aspektusai, és az ember és környezetének kapcsolata területén.

Látási alapfolyamatok megismerése vizuális illúziókon keresztül (Füzesiné Hudák Mariann)

A kurzus folyamán tudományos szempontból, a látórendszer megismerésének eszközeként vizsgáljuk az egyébként látványos és szórakoztató illúziókat. Kísérleti eredményeken, s az órán is bemutatott jelenségeken keresztül feltárjuk a látórendszer „hibázásait”, melynek segítségével következtethetünk annak működésmódjára. Ily módon betekintést nyerhetünk a világosságészlelés, a színlátás vagy akár a térészlelés alapfolyamataiba, és azok magyarázóelméleteibe.

Alvás és fejlődési zavarok (László Szandra)

A kurzus a genetikai eredetű fejlődési zavarok és az alvás kapcsolatát vizsgálja idegen nyelvű szakcikkek olvasásán, megvitatásán keresztül. Az alvás funkcióinak, szabályozásának tisztázásán túl szó esik a fejlődési zavarokban kialakuló alvási zavarok lehetséges kezelési módjairól, valamin az alvászavarok megelőzésének fontosságáról.

A kamasz agy

pan class="csB01248B">A félév során a serdülőkori neurális, kognitív és viselkedéses változásokat tárgyaljuk kurrens tudományos közlemények alapján.  Érintjük az agyi érés folyamatait, a végrehajtó funkciók és a munkamemória fejlődését, de szó lesz a különféle addikciókról, szorongás-és hangulatzavarokról is.

A spontán interakciók kognitív kutatása (Magyari Lilla)

Ezen a szemináriumon tanulmányok olvasásán keresztül azzal ismerkedhetnek meg a hallgatók, hogy miképpen lehet a természetes emberi viselkedést megfigyeléssel, ill. kísérleti eljárásokkal vizsgálni. Különösen a kommunikációs viselkedésekre helyeződik a hangsúly. A kurzus célja, hogy a hallgatók belátást nyerjen a viselkedés kutatás módszertanába, és ismereteket sajátítsanak el az emberi kommunikációról és egyéb szociális interakciókról.

A művészet kognitív pszichológiája (Magyari Lilla)

Az esztétikai élmények kísérleti pszichológiai megközelítése, azaz ún. empirikus esztétika gyökerei a XIX. századig is visszavezethetők. Legújabban azonban kognitív pszichológusok és biológusok is tanulmányozzák az esztétikai feldolgozást. A kilencvenes években megjelent egy új kutatási terület is, a neuroesztétika. Ezen a szemináriumon olyan tanulmányokat fogunk megbeszélni, amelyek ehhez a megint felfedezett kutatási területhez kapcsolódnak. Ezen belül is a vizuális művészetek, a tánc és a költészet esztétikájával és ezek kognitív és idegi feldolgozásával fogunk foglalkozni. A szemináriumon tanulmányokat kell olvasni és egy max. 5 oldalas esszét kell beadni. A kurzus célja, hogy a diákok egy átfogó képet kapjanak a neuro- és emprikus esztétikáról és bevezetést a tanulmányokban használt módszerekről. A diákok szakszöveg olvasási, megértési és prezentációs képességei is fejlődni fognak.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Látási alapfolyamatok megismerése vizuális illúziókon keresztül:

Adelson, E. H. (2000). Lightness perception and lightness illusions. In M. Gazzaniga (Ed.), The new cognitive neurosciences (2nd ed, pp. 339-351). Cambridge, MA: MIT Press.

Anderson, B. L., & Winawer, J. (2005). Image segmentation and lightness perception. Nature, 434, 79-83. doi:10.1038/nature03271

s="csB01248B">Gilchrist, A. (2006). Seeing black and white. Oxford: Oxford University Press.

Alvás és fejlődési zavarok:

Diekelmann, S., & Born, J. (2010). The memory function of sleep. Nature ReviewsNeuroscience, 11(2), 114-126.

Geiger, A., Achermann, P., & Jenni, O. G. (2010). Association between sleep duration and intelligence scores in healthy children. Developmental psychology, 46(4), 949.

Mason, T. B., Arens, R., Sharman, J., Bintliff-Janisak, B., Schultz, B., Walters, A. S., … & Pack, A. I. (2011). Sleep in children with Williams syndrome. Sleep medicine, 12(9), 892-897.

A kamasz agy:

Gogtay N, Giedd JN, Lusk L, et al. Dynamic mapping of human cortical development during childhood through early adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.2004; 101:8174–8179.

Johnson SB., Blum RW., & Giedd J. (2009) Adolescent maturity and the brain: The promise and pitfalls of neuroscience research in adolescent health policy. J Adolescent Health. 45:216-221.

Giedd, JN. (2008) The Teen Brain: Insights from Neuroimaging Journal of Adolescent Health 42 335–343.

Paus, T (2013) How environment and genes shape the adolescent brain. Hormones and behavior, doi: 10.10166/j.yhbeh.2013.04.004

A spontán interakciók kognitív kutatása:

Sacks, Harvey, Schegloff, Emanuel A., & Jefferson, Gail (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Language, 50, 696-735.

Stivers, T., Eneld, N. J., Brown, P., Englert, C., Hayashi, M., Heinemann, T., Levinson, S. (2009). Universals and cultural variation in turn-taking in conversation. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(26)

Sebanz, Bekkering & Knoblich (2006) Joint action: bodies and minds moving together, Trends Cogn Sci. 2006 Feb;10(2):70-6.

A művészet kognitív pszichológiája:

A. Chatterjee (2010). Neuroaesthetics: A coming of age story. Journal of Cognitive Neuroscience, 23(1).

L.P. Kirsch et al. (2013). The impact of sensorimotor experience on affective evaluation of dance, Frontiers in Human Neuroscience, 7(521).

C. Obermeier (2013). Aesthetics and emotional effects of meter and rhyme in poetry, Frontiers in Psychology, 4(10).

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.

b) képességei

Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.

Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.

Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.

c) attitűdje

Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására.

Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.

d) autonómiája és felelőssége

Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.

Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BALB-XPS alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe