Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Stressz és coping
Tárgy kódja: BMNPS09200M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Törő Krisztina
Tárgyleírás:

A tantárgy célja a speciális intézmények okozta stressz és a megküzdési technikák ismertetése.

A főbb témakörök:

A stressz fogalma, fajtái. A megküzdés fogalma, típusai.

A totális intézmények jellemzői.

Totális intézmények és a stressz.

A börtön szociális struktúrája, informális státuszok, szerepek.

A börtön szubkultúrájának érték és normarendszere.

Börtönszocializáció, prizonizáció, institucionalizálódás.

Coping a totális intézményben.

A bebörtönzés hatása a személyiségre.

Az elítéltek osztályozása, a börtönlakók típusai. Személyiség és a viselkedés előrejelzése. A bánásmód általános és speciális elemei. A rehabilitáció és a treatment fogalma, értelmezése.

Készségfejlesztő tréningek, pszichoterápia, szocioterápia.

Rehabilitáció és társadalmi visszailleszkedés.

A bűnmegelőzés pszichológiai kérdései.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Oláh Attila, Érzelmek, megküzdés és optimális élmény, Budapest, Trefort, 2005. ISBN 963-446-348-7

Boros János, Csetneky László, Börtönpszichológia, (RTF főiskolai jegyzet), Budapest, Rejtjel, 2002.

Boros János, Münnich Iván, Szegedi Márton (szerk), Psychology and Criminal Justice, New York, Walter de Gruyter, 1998. ISBN 3-11-080-479-4

Mc

Guire, James, Priestley, Philip, Offending Behaviour, London, Batsford Ltd., 1989. ISBN 0-713-444-02-9

McGurk, Barry J., Thornton, David M., Williams, Mark, (szerk), Applying psychology to imprisonment, London, HMSO, 1987. ISBN 011340851X

Goodstein, Lynne, Mackenzie, Doris Layton, (szerk), The American Prison, New York, London, Plenum Press, 1987. ISBN 0-306-43197-1

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.

Részletes ismeretekkel rendelkezik az interperszonális és interkulturális pszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.

b) képességei

Képes a pszichológiai jelenségek vizsgálatához szükséges és releváns kérdések megfogalmazására, adatok felvételére és feldolgozására a pszichológia tudományos módszereivel.

Képes a kapott eredmények releváns értelmezésére.

c) attitűdje

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.

Felelősen képviseli azokat a módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe