Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Stressz és megküzdés
Tárgy kódja: BMLMC70200M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kerekes Jozefa Gabriella
Tárgyleírás:

A Stressz és megküzdés című tantárgy célja, hogy az egyéni és a családi nehézségek okozta stresszhelyzetekkel és azok lehetséges megküzdési módjaival megismertesse a hallgatókat. A tantárgy tisztázza a stressz fogalmának különböző tudományos megközelítéseit, fajtáit; a stressz következményeit. Kitér a megküzdés fogalmára, érintve a maladaptív, vagyis elkerülendő és az adaptív, vagyis követendő, fejlődést elősegítő coping megoldásokat. Utóbbi tekintetében a hallgatók megismerkednek az érzelemközpontú és a problémaközpontú megoldások stratégiáival.
A kurzus igyekszik sajátélményű kipróbálásban pár stresszcsökkentő fogást bemutatni.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Dávid, I. (2014). Stressz és kezelése. In I. Dávid, M. Fülöp. N. Pataky & J. Rudas, Stressz, megküzdés, versengés, konfliktusok (pp. 11-41). Budapest, HU: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. (ISSN 2062-5936)
Hargreaves, G. (2011). Stresszkezelés (2. kiadás). Budapest, HU: Scholar. (ISBN 9789632442464)
Pataky, N. (2014). Megküzdés és tehetség. In I. Dávid, M. Fülöp. N. Pataky & J. Rudas, Stressz, megküzdés, versengés, konfliktusok (pp. 67-89, 107-119). Budapest, HU: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. (ISSN 2062-5936)
Selye, J. (1983). Stressz distressz nélkül. Budapest: Akadémiai. (ISBN 9630534320)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984): Stress, Appraisal, and Coping. New York, USA: Springer. (ISBN 0826141927, 9780826141927)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a krízisállapot, családi krízisek főbb ismérveit.
Tájékozott a lelki betegségek kialakulásának, ellátási/kezelési rendszerének folyamatában.
Rendelkezik ismeretekkel a pozitív mentálhigiénés kapcsolat jellemzőiről, elméleti hátteréről (humanisztikus pszichológia).
b) képesség
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes a veszteséget, krízist átélt kliens megsegítésére, a krízisintervenció végzésére.
Képes segítő konzultációt lefolytatni mind az egyénnel, mind a családtagokkal.
Képes arra, hogy a mentálhigiénés családkonzulens szerepéhez szükséges pszichopatológiai ismereteket a mindennapi munka során alkalmazza.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Kapcsolataiban empatikus, nyitott, kezdeményező, ítélkezéstől mentes.
d) autonómia és felelősség

"font-family: 'PT Sans'">Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe