Tantárgy adatlapja
A szigorlat célja A
hallgatók átfogó szakmai ismeretrendszereinek ellenőrzése szigorlat
formájában. Az ellenőrzés jellege és iránya A
szigorlat alapvetően elméleti jellegű, a gyakorlati készségeket a
szemináriumi tapasztalatok szintjén kéri számon. A hallgatótól elvárható az
eddig tanult dráma- és színházismereti tárgyak tudásanyagát összeolvasztó
szintetikus látásmód jelenléte. A szigorlat tartalma 1. Színház- és drámatörténet 1. Az ókori görög és római
színház és drámái 2. A középkori Európa
színháza és jellemző drámatípusai 3. Az angol reneszánsz
színház és dráma 4. A spanyol barokk és a
francia klasszicista dráma és színház 5. A régi magyar dráma
néhány alkotása 6. A XIX. századi magyar
színház és dráma 7. A polgári dráma és
színház jellemzői, alkotói 8. A XX. század első
felének színházi törekvései, drámái 9. A XX. századi magyar
színház és dráma 10. A XX. század második felének szí nházi irányzatai, jelentős drámaírói 11. Napjaink színházi
irányzatai és a kortárs drámairodalom 12. Kortárs magyar színházi
törekvések és drámák 2. Színházismeret, színház-, és drámapedagógia 1. A színházi előadás mint összművészeti
alkotás 2. Színházi
műfajok és jellemzőik 3. Vallási hagyományokra épülő ünnepi szertartások
készítése 4.
Térformák a színháztörténet korszakaiban és a térhasználat funkciói 5. Mozgás,
tánc és koreográfia a színpadon 6. A
színház-, és drámapedagógia külhoni és magyarországi története 7. A
színház-, és drámapedagógia fogalma, definíciós törekvései, sajátos
pedagógiai vonásai 8. A
színház-, és drámapedagógia eszköztárának rendszerezése 9. A
drámajátékos foglalkozások különféle típusai, formái, és ezek szerkesztése,
összeállítása 10. Drámafoglalkozások felépítése
életkori sajátosságok szerint 11. A tanítási dráma, nevelési
színház 12. Különböző
színházi előadások elemzési szempontjai A szigorlat menete A
szigorlatot háromtagú bizottság előtt kell letenni. A bizottság elnökét és
egyik tagját a Tanárképző Tanszék, a másik tagját valamelyik a képzésben
közreműködő szaktanszék delegálja. A szigorlat tételhúzással kezdődik. A
hallgató hivatalos papírra vázlatot készít (15 perc), majd a tétel önálló
kifejtése után válaszol a bizottság tagjai által feltett kérdésekre (15
perc). A szigorlat eredményét a bizottság közös megegyezéssel nyilvánítja ki.
A szigorlati jegyzőkönyvet és a hallgató által készített vázlatot a hallgató
tanulmányainak befejezéséig meg kell őrizni. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
A szigorlat anyaga a tartalomban megadott
témakörökhöz készült irodalomjegyzék valamint a képzés során szerzett
gyakorlati tapasztalat. Az ajánlott irodalomjegyzéket, műlistát és az ehhez
kapcsolódó feladatokat a szigorlat előtt legalább két hónappal nyilvánosságra
kell hozni. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri az előírt dráma- és
színházismereti tárgyak által feldolgozott művészetpedagógiai
megközelítéseket és tudományos elméleteket, normákat és perspektívákat. b) képessége Képes az elsajátított tudásanyagot komplex módon látni és a gyakorlatban tudatosan, korosz tályra és személyre
szabottan alkalmazni. c) attitűdje Elkötelezett a hagyományos és
jelenkori dráma- és színházpedagógiai elvek megismerésére, gyakorlati
alkalmazására, valamint a tanári hivatás korszerű művelésére. |