Tantárgy adatlapja
A tárgy feladata a műveltségi terület és szaktárgy tanításához szükséges ismeretek megalapozása. Célja a magyar nyelvi és irodalmi oktatás-nevelés esztétizáló-historizáló és pszichologizáló-személyiségközpontú szemléletformáinak, céljainak, tartalmainak és feladatainak megismertetése; a szaktárgyi nevelési-oktatási jogszabályok és programok áttekintése. A szaktanár szerepeinek és feladatainak, valamint a szaktárgyi oktatás munkaformáinak és gyakorlat típusainak a tisztázása. Cél a módszertani eljárások, taneszközök általános megismertetése az iskolatípusok, az intézményi és a korosztályi sajátosságok figyelembevételével. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyra vonatkozó fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet az Oktatási Hivatal honlapján www.oktatas.hu Kreiner,Svend (2010):Is the foundation under PISA solid? A critical look at the scaling model underlying international comparisons of student attainment. Dept.of Biostatistics. University of Copenhagen.ISSN 0909-6337 Nagy Attila szerk.(2011):Az olvasás össztantárgyi feladat.Szombathely,SAVARIA UNIVERSITY PRESS.21-59.o.,163-219.ISBN 978-963-9882-84-3 Sipos Lajos szerk. (2007). Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest, Krónika Nova Kiadó. 16-28.o.,100-160.ISBN 963942375 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) Tudás: - Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításához szükséges korszerű szaktárgyi pedagógiai ismeretekkel. - Ismeri a magyar nyelvi és irodalmi nevelés-oktatás céljait, feladatait, tartalmait, színtereit, szaktárgy-specifikus alapelveit, a taneszköz választás szabályait, általános módszertani eljárásait, tanulásszervezési módjait, tanítási és tanulási stratégiáit; a tantervben megfogalmazott tanulási eredményeket, valamint a tantárgy tanulásának sajátosságait, megismerési módszereinek lehetőségeit, a taneszközöket. - Tájékozott az anyanyelvi és irodalmi nevelésben alkalmazható egyéni illetve közösségi tanulási technikákban, az alapvető visszacsatolási mechanizmusokban. b) Képesség: - Képes szakszerűen kifejezni magát szóban és írásban, valamint szaktárgyi ismereteit adaptív módon alkalmazni az anyanyelvi illetve az irodalmi nevelés alapkérdéseinek területén. c) Attitűd: - Fontosnak tartja a műveltség erkölcsi és vallásos dimenzióit, a különböző személyiségű tanulók értelmi, érzelmi, testi, szociális, erkölcsi fejlődéséről való elképzeléseket, az együttnevelés elveinek megismerését, szakmódszertanát és azok alkalmazását a magyar nyelv és irodalom tanítása során. |