Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 1. (bevezetés a magyar nyelv és irodalom tanításába)
Tárgy kódja: BONTP30100
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

A tárgy feladata a műveltségi terület és szaktárgy tanításához szükséges ismeretek megalapozása. Célja a magyar nyelvi és irodalmi oktatás-nevelés esztétizáló-historizáló és pszichologizáló-személyiségközpontú szemléletformáinak, céljainak, tartalmainak és feladatainak megismertetése; a szaktárgyi nevelési-oktatási jogszabályok és programok áttekintése. A szaktanár szerepeinek és feladatainak, valamint a szaktárgyi oktatás munkaformáinak és gyakorlat típusainak a tisztázása. Cél a módszertani eljárások, taneszközök általános megismertetése az iskolatípusok, az intézményi és a korosztályi sajátosságok figyelembevételével.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyra vonatkozó fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet az Oktatási Hivatal honlapján www.oktatas.hu 

Kreiner,Svend (2010):Is the foundation under PISA solid? A critical look at the scaling model underlying international comparisons of student attainment. Dept.of Biostatistics. University of Copenhagen.ISSN 0909-6337

Nagy Attila szerk.(2011):Az olvasás össztantárgyi feladat.Szombathely,SAVARIA UNIVERSITY PRESS.21-59.o.,163-219.ISBN 978-963-9882-84-3

Sipos Lajos szerk. (2007). Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Budapest, Krónika Nova Kiadó. 16-28.o.,100-160.ISBN 963942375

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) Tudás:

- Rendelkezik a magyar nyelv és irodalom tanításához szükséges korszerű szaktárgyi pedagógiai ismeretekkel.

- Ismeri a magyar nyelvi és irodalmi nevelés-oktatás céljait, feladatait, tartalmait, színtereit, szaktárgy-specifikus alapelveit, a taneszköz választás szabályait, általános módszertani eljárásait, tanulásszervezési módjait, tanítási és tanulási stratégiáit; a tantervben megfogalmazott tanulási eredményeket, valamint a tantárgy tanulásának sajátosságait, megismerési módszereinek lehetőségeit, a taneszközöket.

- Tájékozott az anyanyelvi és irodalmi nevelésben alkalmazható egyéni illetve közösségi tanulási technikákban, az alapvető visszacsatolási mechanizmusokban.

b) Képesség:

- Képes szakszerűen kifejezni magát szóban és írásban, valamint szaktárgyi ismereteit adaptív módon alkalmazni az anyanyelvi illetve az irodalmi

nevelés alapkérdéseinek területén.

c) Attitűd:

- Fontosnak tartja a műveltség erkölcsi és vallásos dimenzióit, a különböző személyiségű tanulók értelmi, érzelmi, testi, szociális, erkölcsi fejlődéséről való elképzeléseket, az együttnevelés elveinek megismerését, szakmódszertanát és azok alkalmazását a magyar nyelv és irodalom tanítása során.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe