Tantárgy adatlapja
A német nyelv tanításának módszertana: a nyelvtanítás elméleti tudnivalói és gyakorlati ismeretei, nemzetközi tendenciák és a magyar gyakorlat. A német mint idegen nyelv tanításának módszerei -történeti áttekintés. Az önálló, egész életen át tartó tanulás stratégiái, nyelvpolitika, nyelvtanítási módszerek és nyelvtanulási elméletek, a nyelvtanulási és nyelvhasználói stratégiák, célok a nyelvtanulásban, a nyelvi tudatosság. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
A német nyelv tanításával kapcsolatos dokumentumok: Nat, kerettanterv, érettségi stb. az Oktatási Hivatal honlapján www.oktatas.hu Barkowski-Grommes-Lex: DLL 03: Deutsch als fremde Sprache. Klett Verlag.Stuttgart. 2017. ISBN 978-3-12-606967-0 Bausch/Christ/Krumm (Hrsg): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Francke. Stuttgart 2007 ISBN 9783825280437
le="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">Brinitzer/M. Brinitzer, H.-J. Hantschel, Sandra Kroemer, M. Möller-Frorath, Lourdes Ros: DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Klett, Stuttgart 2013 ISBN 9783126753098 Storch, Günther: Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Wilhelm Fink Verlag. München. 1999 ISBN9783825281847 Ajánlott irodalom Roche, Jörg: Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. UTB basic. Francke, 2005, Tübingen Rösler, Dietmar: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Verlag Metzler, Stuttgart, 2012 Surkamp, Carola (Hg.) Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Verlag Metzler, Stuttgart 2017 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tantárgy érdemben hozzájárul a KKK 7. pontjában megfogalmazott elvárásoknak. a) tudása Ismeri az első, második és további idegen nyelvek elsajátításának elméleteit és az elméleti kérdésekről szóló e mpirikus kutatások eredményeit. Tájékozott az általa oktatott nyelv tanításának európai helyzetéről, a szakdidaktikai kutatásokról, a tantervi követelményekről. Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv). b) képességei Legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciákkal rendelkezik. Képes a német nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. Képes a beszélt és írott német nyelv szabályait a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően hatékonyan alkalmazni. Képes saját tanítási területén mind szóban, mind írásban árnyaltan kifejezni magát. Képes a szaktudományi és a pedagógiai-pszichológiai ismeretek összekapcsolására, összehangolására. Képes a szaktárgyának megfelelő tudományterületeken a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére. Képes a szakterületének megfelelő témákban szakszerűen kifejezni magát mind szóban, mind írásban. |