Tantárgy adatlapja
A hallgatók ismerjék meg a mozgóképkultúra, médiaismeret és kommunikáció oktatásának célját, tartalmát, módszereit, szintereit, követelményeit és taneszközeit a különféle iskolafokozatokban. Továbbá, ismerkedjenek meg a legeredményesebb tanítási stratégiákkal és módszerekkel, fedezzék fel el a mozgóképkultúra, médiaismeret és kommunikáció tanulmányozásának eredményes stratégiáit, fedezzék fel a tantárgy tanulói személyiségfejlődésre gyakorolt hatását. A tárgy tanulmányozása során a tanulási folyamat szervezésének és irányításának lehetséges módozataival, a pedagógiai értékelés módszereinek és eszközeinek az alkalmazásával, a tanulócsoportok közösséggé alakításának tantárgyban rejlő lehetőségeivel is megismerkednek a pedagógusjelöltek. 1. Miért van szükség médiaoktatásra? A 2020-as NAT és a médiaoktatás. Tanuláselméletek és szakmódszertan. A tanulás folyamata a média és a kommunikációoktatásban 2. A média és kommunikációtanítás céljai 3. A médiaoktatás tartalmi szabályozása 4. A tanítási-tanulási stratégia fogalma, helye és szerepe a tanítás-tanulás folyamatában. A tanítási-tanulási stratégiák hatása a személyiségfejlődésre 5. Problémamegoldás a média és kommunikációoktatásban 6. Modellezés a média és kommunikációoktatásban 7. Ismeretelméleti stratégia alkalmazhatósága a média és kommunikációoktatásban
class="MsoNormal" style="font-family:Calibri;margin-left:57px;text-align:left;text-indent:-18pt;">8. A projektek alkalmazása a média és kommunikációoktatásban 9. A média és a kommunikáció óra tervezése 10. Alkalmazás, gyakorlás 11. Összefoglalás |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyra vonatkozó fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet az Oktatási Hivatal honlapján www.oktatas.hu Antalóczy Tímea (szerk.) 2015. Határtalan médiakultúra. Wolters KLuwe. Budapest. Guld Ádám (2022) A Z generáció médiahasználata. Jelenségek Hatások kockázatok.Libri. Budapest. Hobbs Renee (2011) Digital and Media Literacy. Corwin. California. Korpics Márta (2020) Vallások és egyházak a nyilvánosságban JEL - KEP. 2020. 2. 75 Szőke-Milinte Enikő (2020) Információ –Média(tudatosság)-Műveltség. A Z generáció Tanulása. Szaktudás Kiadó Ház. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) Tudás: - Ismeri a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásának céljait, tartalmait, módszereit, színtereit, eszközeit, munkaformáit az oktatásban. Tájékozott a mozgókép- és médiaismeret szakterületén alkalmazható tankönyvek, taneszközök, oktatást segítő eszközök használatában. b) Képesség: - Képes a tanulók egyéni sajátosságainak, előzetes felkészültségének, összetételének megfelelő ismeretforrások kiválasztására, saját segédanyagok készítésére. Képes szakszerűen meghatározni a médiaműveltség feladatait, tartalmait, módszereit és eszközeit. c) Attitűd: - Adaptívan viszonyul a különböző személyiségű tanulók értelmi, érzelmi, testi, szociális, valamint erkölcsi fejlesztéséhez; felelősen koordinálja a tanulók médiafelhasználó, tartalom e lőállító, interpretáló tevékenységét. |