Tantárgy adatlapja
IKT, színpadtechnikai eszközök használata a dráma-, színjáték- és színházismeret tanításában: A dráma- és színházismeret területének tantárgyai alapvetően személyközi kommunikáción alapulnak. Ugyanakkor a kurzus általános célja a dráma- és színházismeret tárgyainak szükség szerinti online oktatás, vagy különböző térben található résztvevők esetében nagy segítséget adó IKT eszköztár megismerése, és a digitális térben elérhető online tartalmak ismerete és használata is. Emellett a dráma- és színházismeret-tanári szak speciális célja és igénye a színházi előadások akusztikus, vizuális eszközparkjának, illetve a létrejött tevékenységek rögzítési lehetőségeinek alapvető ismerete is. 1. A csoportbontásban zajló munka lehetőségére alkalmas felületeknek és ezek használati lehetőségeinek megismerése 2. Online oktatást segítő alkalmazások ismerete és használata 3. Online oktatást segítő alkalmazások gyakorlata 4. Oktatástechnológiában használt eszközök (az iskolai leltárban szereplő eszközök) felhasználása a tanítási gyakorlatban (írásvetítő, diavetítő, fénymásoló stb.) 5. A dráma- és színházismeret feladatköreihez használt eszközök ismerete és használata (bábparaván, díszletelemek, kellékhasználat stb.) 6. A színházi tevékenységhez szükséges akusztikus eszközök ismerete és használata (cd-s magnó, más akusztikus felületek, hangosító berendezések stb.) 7. Színpadi illetve színházi technikai eszközök ismerete, használatuk elsajátítása (világítási- és hangtechnikai berendezések alapvető ismerete) 8. Olyan szerkesztő, vágó stb. felületeknek és ezek alapfokú használatának megismerése, melyen létrehozhatók egyszerűbb rögzített vizuális-akusztikus tartalmak 9. Tanári és diákfeladatok a produkciós munka során 10. A diákokkal való munkamegosztás balesetvédelmi és biztonsági szabályai 11. Olyan felületek megismerése, ahol biztonságos módon megtekinthetők színházi előadások, színházi nevelési foglalkozások stb. 12. Speciális felkészítő és feldolgozó foglalkozások E-színházi közvetítésekhez 13. Tanári találékonyság és kreativitás a katedrán, a színpadon és az online térben |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Nánay István: A színpadi rendezésről, MDPT, Bp. 1999.ISBN 963 03 8550 3 Eck Júlia: Dráma- és színházismeret az oktatásban. PPKE, Bp.2020. ISBN 978-615-5224-93-5 Színház- és Filmművészeti Egyetem – Módszertani Füzetek, Történetek feldolgozása a színház és a film eszközeivel, Budapest, 2019. ISBN 978-615-5791-05-5 Jelenits István Küldetésben Új Ember 2000. ISBN 963 7688 50 1 Művészeti nevelés és emberi kommunikáció 44-49. old. Szebényi Ágnes Súgólyuktól a zsinórpadlásig PIM/OSZMI 2021 ISBN 978 963 9000 50 6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: . tudása - rendelkezik a szaktárgy általános és speciális céljainak megfelelő ismeretrendszerrel, a szükséges eszközök, felületek alapvető használati és biztonságtechnikai ismereteivel - ismeri és értelmezni tudja az ezen eszközök, felületek használatához szükséges információtartalmakat b. képességei - képes a tanítási céloknak megfelelő, átgondolt stratégiákhoz megfelelő eszközök, felületek és tartalmak kiválasztására és ezek használatára - képes ezen eszközök, felületek és tartalmak alapján az élethosszig tartó tanulás megalapozására |