Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 3. (A magyar nyelv tanítása)
Tárgy kódja: BOLTP30300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

A szeminárium résztvevői gyakorlatot szereznek abban, hogy milyen kompetenciákat kell a magyar nyelvi órákon kialakítani és fejleszteni. Kiemelten fontos a tantárgy tantervi előírásaiban és módszertanában megfelelő tájékozottság és alapvető gyakorlat szerzése a magyar nyelvi tanítási-tanulási folyamat tervezésében, szervezésében, irányításában és az óraelemzési eljárásokban.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyra vonatkozó fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet

Adamikné Jászó Anna (2008): Az anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig.  Budapest, Trezor Kiadó. ISBN  9789638144317          

Bényei Rita – Hajas Zsuzsa (2015) Jót s jól! Stratégiák, módszerek, munkaformák a magyar nyelv tanításában. Szaktárnet-könyvek 11. Debreceni Egyetemi Kiadó. ISBN 978 963 473 845 9

PISA 2018 Reading Literacy Framework

span>

Raátz Judit: Az olvasástechnika és a szövegértés fejlesztése.In: Antalné Szabó Ágnes- Gonda Zsuzsa- Major Éva- Raátz Judit- Szabó Éva (2019): A szövegértés mint tanulási képesség fejlesztése. Budapest, Eötvös Loránd Tudományegyetem.7-20.o.ISBN 978-963-489-142-0 (print), ISBN 978-963-489-143-7 (pdf)

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) Tudás:

-  Rendelkezik a magyar nyelv tanításához szükséges korszerű szaktárgyi pedagógiai ismeretekkel.

- Ismeri a magyar nyelvi nevelés-oktatás céljait, feladatait, tartalmait, színtereit, szaktárgy-specifikus alapelveit, a taneszköz választás szabályait, általános módszertani eljárásait, tanulásszervezési módjait, tanítási és tanulási stratégiáit; a tantervben megfogalmazott tanulási eredményeket, valamint a tantárgy tanulásának sajátosságait, megismerési módszereinek lehetőségeit, a taneszközöket.

- Tájékozott az anyanyelvi  nevelésben alkalmazható egyéni illetve közösségi tanulási technikákban, a tanulói egyéni és közösségi kommunikációt támogató eszközökben, a visszacsatolási mechanizmusokban.

b) Képesség:

- Képes szaktárgyi ismereteit adaptív módon alkalmazni az anyanyelvi nevelés területén.

c) Attitűd:

- Tisztában van vele, hogy az anyanyelv tükörképe a társadalomnak, emberségünknek, s nyelvi állapotunk javítását oktató-nevelő munkája során is kiemelt feladatának tartja.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA4 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe