Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 3. - A történelemtanítás szakdidaktikája
Tárgy kódja: BONTP36300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Történettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

 

A kurzus célja, a hallgatók feldolgozzák és értelmezzék a nemzetközi és hazai történelemtanítási szakirodalom jelentős írásait. Megismerjék az elmúlt évtized hazai történelemoktatását meghatározó tartalmi szabályozókat, módszereket és taneszközöket valamint a történelemtanárképzést befolyásoló dokumentumokat.

 

A tárgy tematikája:

A történelemoktatásával foglalkozó korszerű nemzetközi és hazai szakirodalom.

Az állampolgári nevelés általános és gyakorlati kérdései.

A hazai történelem tantervek, vizsgakövetelmények és gyakorlati alkalmazásuk.

A tankönyvelemzés tudományos szempontjai és a történelemtanítás taneszközei.

Az új pedagógiai paradigmára támaszkodó történelemtanári kompetenciák.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

F. Dárdai Ágnes ; Kaposi, József (2021): A történelemtanítás elmúlt harminc éve (1990-2020). Helyzetkép és perspektíva MAGYAR PEDAGÓGIA (2021) 121. évfolyam DOI: 10.17670/MPed.2021

Kojanitz, László (2021):  A történelmi gondolkodás fejlesztésének irányzatai. In: A történelmi gondolkodás fejlesztése : Válogatott tanulmányok. Belvedere könyvek . Belvedere Meridionale, Szeged. ISBN 978-615-6060-41-9 (print) ISBN978-615-6060-42-6 (online PDF) http://real-eod.mtak.hu/9843/

Gyáni, Gábor (2016): Esemény és narratíva: a múlt és a jelen mint nézőpont. In: A történelem, mint emlék(mű). Pesti Kalligram, Budapest. http://real.mtak.hu/46030/1/Gyani_A_tortenelem_mint_emlekmu_u.pdf  ISBN 978-615-5603-45-7

Gyarmati György (2010): Történetírás, történelemtanítás és „nemzettudat-kínálat” a mediatizált múltképek kavalkádjában. In: Történelemtanítás, 1. évf. (2010) 2. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/05/gyarmati-gyorgy-tortenetiras-tortenelemtanitas-es-%E2%80%9Enemzettudat-kinalat%E2%80%9D-a-mediatizalt-multkepek-kavalkadjaban/

Kaposi József (2020): Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához.  Oktatási segédlet. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest, 2020. [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2020/07/Kozelitesek_kotet_nyomdai_javitott.pdf]  ISBN: 978-615-5224-90-4

Kratochvíl Viliam (2014): A történelemtanári kulcskompetenciák kialakításáról – avagy a fa metaforája. In: F. Dárdai Ágnes: Pedagógia- Oktatás – Könyvtár.

http://lib.pte.hu/sites/docs/polc/documents/Csoka-Schmelczer-Szeberenyi-Pedagogia-oktatas-konyvtar-Pecs-PTEEKTK-2014/pdf/Csoka-Schmelczer-Szeberenyi-Pedagogia-oktatas-konyvtar-Pecs-PTEEKTK-2014-203-214.pdf  ISBN 978-963-642-648-4

Pataki Ferenc (2010): Kollektív emlékezet és emlékezetpolitika. Magyar Tudomány. 2010/7.  http://epa.oszk.hu/00600/00691/00079/pdf/mtud_2010_07_778-798.pdf

Ajánlott irodalom:

Assman, Jan (2018): A kultura´lis emle´kezet. I´ra´s, emle´keze´s e´s politikai identita´s a korai magaskultu´ra´kban. Budapest: Atlantisz kiado´  ISBN: 9789639777309

Strandling, Robert (2001) Teaching 20th-century European history. Council of Europe Publishing. – ISBN 978-92-871-4466 http://books.google.com/books?id=9PbhL1J2QJwC&pg=PA14&lpg=PA14&dq=Strandling+2001+Strandling,+Robert+(2001)+Teaching+20th-century+European+history.+Council+of+Europe+Publishing.&source=bl&ots=YrAfi0FLQs&sig=Bz8-7NCivvcSrc1hqod_Pu3LR4A&hl=hu&ei=ZHGmSuGCBIPymQO73NGVAw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3#v=onepage&q=&f=false

Gyertyánfy András (2020): Folytonos kanonizáció – A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai a német történelemdidaktikában. Új Pedagógiai Szemle 70. évfolyam (2020), 7-8. szám. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN1788-2400

Gloviczki, Zoltán: Ferenc pápa és a XXI. század katolikus pedagógiája In: Fehér, Ágota; Mészáros, László (szerk.) "...megtisztítja azt, hogy több gyümölcsöt hozzon" (Jn 15,2) VIII. Keresztény Neveléstudományi Konferencia Vác, Magyarország : Apor Vilmos Katolikus Főiskola (2022) 252 p. pp. 121-134. , 14 p.

Jakab György (2006): A történelemtanár dilemmái. Műveltség és/vagy szakértelem és/vagy kompetencia. In: Új Pedagógiai Szemle, 56. évf. (2006) 10. sz. 3–21. O. [http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/] ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN 1788-2400

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A korszerű történelemoktatára vonatkozó nemzetközi és hazai szakirodalom szemléletének, elveinek és fogalomkészletének ismerete.

Az aktív állampolgárságra és demokráciára nevelés értelmezései kereteinek és gyakorlati lehetőségeinek ismerete.

A hazai történelemtanítást meghatározó különböző típusú dokumentumok (pl. tantervek, tankönyvek) implementációs problémáinak ismerete.

Az értelmező tanuláson, tanulói aktivitáson, együttműködésen és kreativitáson alapuló módszertani repertoár ismerete.

b) képességei

Képes az állampolgári neveléssel és történelemtanítással foglalkozó szakirodalom értelmezésére, az abban megismertek adaptálására.

Képes a hazai történelemoktatásra vonatkozó tartalmi szabályozók, taneszközök szemléletmódjának azonosítására elemzésére, gyakorlati alkalmazásuk problématérképének elkészítésére.

Képes a történelemtanári kompetenciák összetevőinek felismerésre és néhány elemének gyakorlati alkalmazására.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe