Tantárgy adatlapja
Dráma a tanítás szolgálatában: A stúdium a drámapedagógia elméleti és gyakorlati ismereteit kívánja átadni: fejlődéslélektani ismeretek után a drámapedagógia gondolkodási módját, eszköztárát veszi sorba. Fókuszában az iskola keretei közt való felhasználhatóság körbejárása áll. A szakértői játék és az alkalmazott dráma bármely tantárgy esetén alkalmazható, a tanítási drámának teret a drámaóra, az osztályfőnöki vagy az erkölcstan óra adhat. Sarkalatos fontosságú a stúdiumon folyó oktatási módszer miszerint: az elméleti ismereteket is a gyakorlatba ágyazva, személyes tapasztalatszerzés útján közvetíti. 1. Kisgyerekkori szerepjátéktól a mintha-világig 2. Gondolkodási modellek a drámapedagógiában 3. Alkalmazott dráma lehetőségei 4. A tanítási dráma alkalmazási lehetőségei 5. A dráma és a felhasználási lehetőségek 6. Színjátékos lehetőségek 7. Közös dramatizálás 8. Színjátékos ismeretek: cselekmény bonyolítása, feszültségkeltés, szituáció, idő és tér használata, 9. Szimbólumok kezelése 10. Szabályjátékok céljai és felhasználási lehetőségei az oktatásban 11. Dramatikus játék keretében improvizációs feladatok kipróbálása 12.Dráma az iskolai tantárgy esetén tanórai keretek közt 13. A dráma alkalmazási lehetőségei a közoktatás más területein |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó, Bp., 2015. p. 606-622. ISBN 978-963-227-739-4 2. Neelands, Jonothan: Konvenciók. In: Kaposi László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság, Budapest, II. ker. Kult. Közhasznú Nonprofit Kft. Marczibányi Téri Művelődési Központ Bp., 2013. 192 p. Jav. kiad. ISBN 978-963-8457-26-4 3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. (ford.: SZAUDER Erik), Budapest. M. Drámaped. Társ.- Marczibányi Téri Művel. Közp., Budapest, 1994. 133 p. Bibliogr. 133. p. ISBN: 963 8457 05 8 4. Cziboly Ádám [szerk.] (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.) Ajánlott irodalom: 1. Tölgyessy Zsuzsanna: Drámapedagógia elmélete és gyakorlata. PPKE BTK, Esztergom, 2018. 102. p. ISBN 978-963-308-324-6 2. Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?!, Holnap, Bp., 1996. ISBN 963-346-146-4 3. Réthy Endréné: A tanítás – tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése. Akadémiai, Bp., 1988. ISBN 963 05 4749 4. Előd Nóra Tőlem nektek Syllabux 2020 ISBN 978-615-5578-76-2 5. Jelenits István Az énekek varázs Új Ember 2000 ISBN 963 7688 38 2 Jegyzetek az Antigonéról 425-427. old. A négyszáz éves Shakespeare 431- 443. old. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása A drámapedagógia eszköztárának aktív ismerete, a különböző páros és csoportos munkaformák kiválasztása és alkalmazása. A drámás, színjátékos ismeretek gyakorlati alkalmazása. b) képessége Játszani tudáshoz szükséges képességek (figyelem, motiváció, flow, ön- és társismeret, önbizalom, önreflexió, magabiztosság, közösségépítés, problémamegoldás) folyamatos szinten tartása. |