Tantárgy adatlapja
Dráma- színjáték és színházismeret tanításának formái: A tantárgy általános célja, hogy felkészítse a hallgatókat a dráma- és színjátékos oktatás iskolai gyakorlatára bármely olyan intézményben, ahol e tárgy oktatásra kerül. Ennek keretében a hallgatók részletesen megismerik és feldolgozzák a tartalmi szabályzókat (tantervek, követelmények) és a különböző típusú drámaórák tervezésének elméleti alapjait, gyakorlati összefüggéseit a különféle intézményekben. A kurzus során az is elvárás, hogy felkészüljenek a helyi szintű, drámához, színjátékhoz kapcsolódó tantervek, vizsgakérdések- és feladatok elkészítésére, továbbá a színházi nevelési gyakorlattal összefüggő egyéb feladatokra is. Emellett a felkészülés része a drámatanári attitűd kialakítása is: a dráma- és színházismeret-tanár személyiségjegyei, a diákokkal való partneri viszony, a személyiségfejlesztés elemei kerülnek megbeszélésre nemcsak a diákok, de a tanári önismeret és önfejlesztés szintjén is. 1. Az általános iskolai drámás tantervek, a drámaórák jellemzői és típusai az 1-8. évfolyamán 2. A középiskolai tantervek és a dráma érettségi, a drámaórák jellemzői és típusai a 9-12. évfolyamon 3. Az alapfokú művészetoktatás színjáték tagozat tantervei, a dráma- és színjáték tanítása az alapfokú művészetoktatásban 4. Színházismeret tanítása az általános iskolában és a középfokon 5. Drámaversenyek és a tehetséggondozás 6. Színházpedagógiai tevékenységek áttekintése, rendszerezése 7. Színházi nevelési programok a gyakorlatban 8. . Gyermek- és ifjúsági színházak 9. Gyermekszínjátszás, diákszínjátszás 10. A dráma- és színházismeret-tanár személyisége 11. Önismeret és önfejlesztés a dráma- és színházismeret-tanári pályán 12. Asszertivitás és konfliktuskezelés dráma- és színházismeret órákon 13. Felkészülés a tanítási gyakorlat lehetséges kihívásaira |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN: 9789632272979 2. Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma – Pedagógia – Pszichológia. Debrecen, Pedellus, 2003. ISBN: 963-9396-33-8 3. Eck Júlia: Drámajáték a középiskolai irodalomórán. Budapest, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (Budapest), 2000. 192 p. ISBN: 963-9000-16-7 4. Fort Krisztina, Kaposi József, Nyári Arnold, Perényi Balázs, Uray Péter: Dráma és tánc 5¬6. osztály számára, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015. ISBN: 978-963-328-138-3. Ajánlott szakirodalom: 1. Arany Erzsébet – Kaposi László – Láposi Terka – Lipták Ildikó – Perényi Balázs: Módszertani segédlet a BÁBJÁTÉK és a BÁBKÉSZÍTÉS valamint a DRÁMA és SZÍNJÁTÉK tárgyak tanításához. Szerk.: Kaposi László. OFI, Budapest, 2013. 2. Drámapedagógiai olvasókönyv. Szerk. Kaposi László, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest, 2013. 192 p. ISBN 978-963-8457-26-4 3. Zalay Szabolcs: A megértés élménye. A konstruktív drámapedagógia alternatív áramlata. Pécsi Tudományegyetem, Pécs 2010.148 p. ISBN: 978 963 642 332 2 4. Kaposi László (2003): Színművészet tagozat. Segédlet a művészeti iskolákban tanítók számára. ISBN: 5. Püspöki Péter: Drámaóra-gyűjtemény. Óratervek általános- és középiskolások számára. Miskolc, B-A-Z Megyei Drámapedagógiai és Színjátszó Műhely, 2000. ISBN: 6. Götz Eszter: Színház-néző. Budapest, PolgART Kiadó, 2001. 96 p. ISBN: 963-9306-29-0 7. Sándor L. István (szerk.): Gyerekszínházak Magyarországon. Assitej Magyar Központ, Budapest 2006. ISBN: 9632299647 8. Előd Nóra Tőlem nektek Syllabux 2020 ISBN 978-615-5578-76-2 9. Jelenits István Küldetésben Új Ember 2000. ISBN 963 7688 50 1 Művészeti nevelés és emberi kommunikáció 44-49. old. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - A tanulók ismerjék meg a hazai tantervi szabályozás dráma- és színjáték oktatásra vonatkozó előírásait és készüljenek fel ezek gyakorlati alkalmazására. - Legyenek képesek az elméleti ismeretek és gyakorlati tudásanyag integrálására és alkalmazására. b) képességei - Rendelkezzenek a dráma, színjáték- és színházismeret tanításához kapcsolódó általános pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni. - Legyenek képesek a személyre szóló pedagógiai gyakorlat alkalmazására, illetve a korszerű kommunikációs eszközök felhasználására (pl.: internetes anyagok honlapok, Power Point vetítések). - legyenek képesek önfejlesztésre, asszertívitásra és konfliktuskezelésre munkájuk során-…….. |