Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmódszertan 4. Dráma-, színjáték és színházismeret tanításának formái
Tárgy kódja: BONTP38400
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kaposi József István
Tárgyleírás:

Dráma- színjáték és színházismeret tanításának formái:

A tantárgy általános célja, hogy felkészítse a hallgatókat a dráma- és színjátékos oktatás iskolai gyakorlatára bármely olyan intézményben, ahol e tárgy oktatásra kerül. Ennek keretében a hallgatók részletesen megismerik és feldolgozzák a tartalmi szabályzókat (tantervek, követelmények) és a különböző típusú drámaórák tervezésének elméleti alapjait, gyakorlati összefüggéseit a különféle intézményekben. A kurzus során az is elvárás, hogy felkészüljenek a helyi szintű, drámához, színjátékhoz kapcsolódó tantervek, vizsgakérdések- és feladatok elkészítésére, továbbá a színházi nevelési gyakorlattal összefüggő egyéb feladatokra is. Emellett a felkészülés része a drámatanári attitűd kialakítása is: a dráma- és színházismeret-tanár személyiségjegyei,  a diákokkal való partneri viszony, a személyiségfejlesztés elemei kerülnek megbeszélésre nemcsak a diákok, de a tanári önismeret és önfejlesztés szintjén is.

1. Az általános iskolai drámás tantervek, a drámaórák jellemzői és típusai az 1-8. évfolyamán

  2. A középiskolai tantervek és a dráma érettségi, a drámaórák jellemzői és típusai a 9-12. évfolyamon

  3. Az alapfokú művészetoktatás színjáték tagozat tantervei, a dráma- és színjáték tanítása az alapfokú művészetoktatásban

  4. Színházismeret tanítása az általános iskolában és a középfokon

  5. Drámaversenyek és a tehetséggondozás

  6. Színházpedagógiai tevékenységek áttekintése, rendszerezése

  7. Színházi nevelési programok a gyakorlatban

  8. . Gyermek- és ifjúsági színházak

  9. Gyermekszínjátszás, diákszínjátszás

10. A dráma- és színházismeret-tanár személyisége

11. Önismeret és önfejlesztés a dráma- és színházismeret-tanári pályán

12. Asszertivitás és konfliktuskezelés dráma- és színházismeret órákon

13. Felkészülés a tanítási gyakorlat lehetséges kihívásaira

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN:

    9789632272979

2. Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma – Pedagógia – Pszichológia. Debrecen, Pedellus, 2003.

    ISBN: 963-9396-33-8 

3. Eck Júlia: Drámajáték a középiskolai irodalomórán. Budapest, Országos Színháztörténeti

    Múzeum és Intézet (Budapest), 2000. 192 p. ISBN: 963-9000-16-7

4. Fort Krisztina, Kaposi József, Nyári Arnold, Perényi Balázs, Uray Péter: Dráma és tánc 5¬6.

style="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">    osztály számára, Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2015.

    ISBN: 978-963-328-138-3.

Ajánlott szakirodalom:

1. Arany Erzsébet – Kaposi László – Láposi Terka – Lipták Ildikó – Perényi Balázs: Módszertani

    segédlet a BÁBJÁTÉK és a BÁBKÉSZÍTÉS valamint a DRÁMA és SZÍNJÁTÉK tárgyak

    tanításához. Szerk.: Kaposi László. OFI, Budapest, 2013.

2. Drámapedagógiai olvasókönyv. Szerk. Kaposi László, II. Kerületi Kulturális Közhasznú

    Nonprofit Kft. Budapest, 2013. 192 p. ISBN 978-963-8457-26-4

3. Zalay Szabolcs: A megértés élménye. A konstruktív drámapedagógia alternatív áramlata. Pécsi

    Tudományegyetem, Pécs 2010.148 p. ISBN: 978 963 642 332 2

4. Kaposi László (2003): Színművészet tagozat. Segédlet a művészeti iskolákban tanítók számára.

    ISBN:

5. Püspöki Péter: Drámaóra-gyűjtemény. Óratervek általános- és középiskolások számára.

    Miskolc, B-A-Z Megyei Drámapedagógiai és Színjátszó Műhely, 2000. ISBN:

6. Götz Eszter: Színház-néző. Budapest, PolgART Kiadó, 2001. 96 p. ISBN: 963-9306-29-0

7. Sándor L. István (szerk.): Gyerekszínházak Magyarországon. Assitej Magyar Központ,

    Budapest 2006. ISBN: 9632299647

8. Előd Nóra Tőlem nektek Syllabux 2020 ISBN 978-615-5578-76-2

9. Jelenits István Küldetésben Új Ember 2000. ISBN 963 7688 50 1

Művészeti nevelés és emberi kommunikáció 44-49. old.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a) tudása

- A tanulók ismerjék meg a hazai tantervi szabályozás dráma- és színjáték oktatásra vonatkozó előírásait és készüljenek fel ezek gyakorlati alkalmazására.

- Legyenek képesek az elméleti ismeretek és gyakorlati tudásanyag integrálására és alkalmazására.

b) képességei

- Rendelkezzenek a dráma, színjáték- és színházismeret tanításához kapcsolódó általános pedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni.

- Legyenek képesek a személyre szóló pedagógiai gyakorlat alkalmazására, illetve a korszerű kommunikációs eszközök felhasználására (pl.: internetes anyagok honlapok, Power Point vetítések).

- legyenek képesek önfejlesztésre, asszertívitásra és konfliktuskezelésre munkájuk során-……..

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe