Tantárgy adatlapja
A kurzus felkészít az iskolai tanítási gyakorlatokra, és támogatja a magyar nyelv és irodalom tanítási céljainak, tartalmainak, folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek elemzését és értékelését. Fejleszti a hivatáshoz nélkülözhetetlen kompetenciák kialakítását, az oktatáskutatás és gyakorlat egymást feltételező művelését, s különböző oktatási szituációkban ezek mérlegelő alkalmazását. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Hatályos NAT (általános bevezető és a tantárgyra vonatkozó fejezet), tantárgyi kerettantervek, érettségi rendelet Fenyő D.György (2022): Az irodalomtanítás módszertana. Budapest, Tea Kiadó.621-990.o.ISBN 978-615-82047-1-2 Ollé J.-Papp-Danka A.-Lévai D.-Tóth-Mózer Sz.-Virányi A. (2013): Oktatásinformatikai módszerek.Tanítás és tanulás az információs társadalomban. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.ISBN 978-963-312157-3 Pethőné Nagy Csilla (2005): Módszertani kézikönyv. Budapest, Korona Kiadó. ISBN 9639589055 Purves, Alan C.: Evaluation Learning in Literature. In Evaluation in Education (1979).International Journal of Educational Research. 93-172.o., Pergamon Prmm Ltd. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) Tudás: - Ismeri a Nemzeti alaptantervet, a kerettantervet és a helyi tantervek vonatkozó előírásait, ezek ismeretében képes az adott tanulócsoport képességeihez, lehetőségeihez, érdeklődéséhez igazodó magyar nyelvi és irodalmi szakpedagógiai tervek összeállítására az IKT bevonásával. - Ismeri az egész életen át tartó tanulásra felkészítés magyar nyelv és irodalom tantárgy tanórai lehetőségeit. b) Képesség: - Képes a tudás tantervi és tanulási területi összefüggésekbe ágyazására, elősegíteni a tanulók tudományos fogalmainak, fogalomrendszerének fejlődését, megismertetni a tudományterület értékeit és kutatási eljárásait; képes az elsajátított tudás alkalmazásához szükséges készségek kialakítására a tanulókban. - Tanórai és tanórán kívüli foglalkozások keretében képes a státuszkezelésre, a tanulói közösségek szervezésére és vezetésére, az önszerveződő tanulói csoportok támogatására, projektfeladatok tervezésére és vezetésére (többek között az iskolaújság, az iskolarádió, az iskolai és egyéb közösségi programok, honlapok) létrehozásának, szakmai működtetésének támogatására. c) Attitűd: - Tudatosan törekszik az irodalom és a magyar nyelv végtelen gazdagságának és értékközvetítő funkciójának bemutatására. - A korszerű eljárásokat a szükségesség elve alapján alkalmazza, felmérve a mai világ mélyebb igényeit. |