Tantárgy adatlapja
Az összefüggő, egyéni gyakorlatot kísérő szeminárium: Az összefüggő tanítási gyakorlatkísérő szeminárium célja, hogy a tanítási gyakorlat során felmerülő kérdések, problémák, kétségek megbeszélésében, feldolgozásában segítséget nyújtson a tanítási gyakorlatukat végző tanárjelölteknek. A dráma- és színházismeret területének tanítási gyakorlatai az oktatási intézmények feladatai, szintje, képzési célja szerint igen eltérőek lehetnek, ezért a személyes konzultáció megléte elengedhetetlen. Ugyanakkor az összefüggő gyakorlatkísérő szeminárium alkalmat adhat a tanárjelöltek egymással való konzultációjára, egyes kérdések közös megvitatására is. Így ezeken az alkalmakon létrejöhet a gyakorlati tapasztalatok által generált tanulási folyamat, a szakmai önreflexiót és a tanárjelöltek egymástól való tanulását előmozdító, szaktárgyi-módszertani, illetve pedagógiai és pszichológiai vonatkozású tapasztalatszerzés. Az egyéni tanítási gyakorlatukon szerzett tapasztalatok bemutatásakor, az ott kialakult problémák felvázolásakor a csoportok a felmerült tipikus és atipikus problémák megoldási stratégiáinak kidolgozására törekszenek. 1-13. A hallgatók összefüggő egyéni iskolai gyakorlata során szerzett tapasztalatainak problémaközpontú, elemző jellegű feldolgozása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon, Bp. 2012. ISBN 978-963-2272-97-9 Eck Júlia: Dráma- és színházismeret az oktatásban. PPKE, Bp.2020. ISBN 978-615-5224-93-5 Fort K. - Kaposi J. - Nyári A. - Perényi B. - Uray P.: Dráma és tánc 5-6. EKE OFI, Kiadói kód: AP-050703 Színház- és Filmművészeti Egyetem – Módszertani Füzetek, A színjáték pedagógiája. Budapest, 2019. ISBN 978-615-5791-04-8 Szebényi Ágnes Súgólyuktól a zsinórpadlásig PIM/OSZMI 2021 ISBN 978 963 9000 50 6 A tanított ismeretek szaktudományi szakirodalma, A dráma- és színházismeret szakmódszertani szakirodalma, A Drámapedagógiai Magazin, az Új pedagógiai Szemle, az Iskolakultúra stb. folyóiratok vonatkozó írásai a szaktanár választása alapján |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: . tudása - rendelkezik a szaktárgya tudományterületeinek adott tanítási helyzetnek és célnak megfelelő ismeretanyagával - ismeri a szaktárgy tanítása-tanulása során kialakítandó kompetenciák fejlesztésének módszereit - ismeri a szaktárgy tanulásának-tanításának tanórai, tanórán kívüli és iskolán kívüli lehetőségeit, színtereit b. képességei - képes drámapedagógiai, ill. színházismereti témájú és módszertanú foglalkozások tervezésére és vezetésére - képes munkájában a drámapedagógia alkalmazásához kapcsolódó kommunikáció használatára - képes a szaktárgy tanításával-tanulásirányításával kapcsolatos szakmai kérdések átgondolására és megválaszolására - képes a pedagógiai munkájában felmerülő problémákhoz adekvát segítséget (szakirodalom, konzultáció stb.) felhasználni |