Tantárgy adatlapja
A tárgy célja Iskolában, szakos vezetőtanár közvetlen irányítása mellett, a Tanárképző Tanszék szakmai ellenőrzésével a tanárjelölt mindkét szakképzettségi területén tanítási gyakorlatot végez. A tanítási gyakorlat során, az órákra való előzetes felkészülés, az óramegbeszélések, a hospitálások és a célzott iskolai megfigyelések eredményeképpen fejlődnek és erősödnek a hallgató - közösségi pedagógiai gyakorlaton és az egyetemi gyakorlati foglalkozásokon szerzett - tanári kompetenciái. A tárgy tematikája A képzéssel párhuzamosan, iskolában vezetőpedagógus (vezetőtanár) irányításával végzett önálló tanítási gyakorlat. A tanulók nevelésével, oktatásával és az adott tanárszakhoz tartozó szaktárgyakkal kapcsolatos tanári munka szakos órákon történő megfigyelése, elemzése, szakonként legalább 10 önállóan megtartott óra, foglalkozás. A hallgató tájékozódik a tanulók előzetes ismereteiről, hospitálás során követi az alkalmazott módszereket, a tanulók tevékenységét, megismeri az értékelés elveit, a vezetőtanár tanmenete alapján megtervezi a saját tanóráját (órarészletét), gyakorolja, illetve kipróbálja a különböző tanítási módokat, módszereket, technikákat stb. Felkészül zárótanítására. Elkészíti a gyakorlathoz kapcsolódó kötelezően előírt dokumentációt, amelynek egy rész a portfóliójába kerül. Fejlesztendő kompetenciák Önreflexió, kommunikáció, konfliktuskezelés, valamint a 8/2013 (I.30) sz. EMMI rendelet 2. sz. mellékletében részletezett kompetenciák és tudás teljes köre (a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, a szakmódszertani és a szaktárgyi tudás alkalmazása, a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulás támogatása, szervezése és irányítása, a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, szakmai együttműködés, autonómia és felelősségvállalás). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Didaktika. Szerk.: Falus Iván. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. ISBN 9631952967 Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan. Budapest, Metódus-Tan Bt, 2004. ISBN 963216623X Sebő József: A katedra túloldalán-fiatal pedagógusok füveskönyve. Budapest, Új Ember, 2012.ISBN 978-9639674356 Kormos József: A reflexió szerepe a pedagógussá válás folyamatában. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 122-131. ISBN9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf Polákovits Nándor: A tanítási gyakorlatok szerepe a tanárképzésben. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 131-146. ISBN9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf Szőke-Milinte Enikő 2018: Mentorok a köznevelés rendszerében. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 100-121. ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A hallgató tudása és képességei: • Képes reflektív óramegfigyelésre és szakóra megtartására, szükség esetén vezetőtanári / mentori támogatással. • Képes szakmai együttműködésre, szakmai kooperációra. • Képes az olasznyelv tanítása-tanulása során elsajátított ismeretek és fejlesztendő kompetenciák mérésére, értékelésére. • Képes a szakmájára vonatkozó kutatási témához kapcsolódó szakirodalmat felkutatni, értelmezni. • Képes figyelemmel kísérni saját tevékenységét, ennek másokra gyakorolt hatását, reflektív módon törekszik tevékenységének módosítására, ha ez szükséges. • Képes szakmai felkészültségének folyamatos növelésére. • A tanárjelölt törekszik a tanulók személyiségének fejlesztésére, az egyenlő bánásmód érvényesítésére, a differenciált oktatásra • A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése terén gyakorlati tudásra tesz szert. • A szaktárgyi és szakmódszertani tudás megfelelő alkalmazása tudatossá válik a hallgatóban. • A pedagógiai folyamatok tervezése terén megteszi az első lépéseket. |