Tantárgy adatlapja
Az Egyetem partnerintézményeiben és/vagy választott alapfokú
művészetoktatási intézményekben kijelölt mentor- és/vagy konzulens-tanár
közvetlen irányítása mellett, a Tanárképző Tanszék szakmai ellenőrzésével a
tanárjelölt mindkét szakképzettségi területén tanítási gyakorlatot végez vagy
egyszerre (amennyiben az adott partnerintézmény alkalmas erre), vagy az adott
félév során két részletben (amennyiben az egyik szak gyakorlására kijelölt
iskolában nincs drámaoktatás, tehát a drámát egy másik, alapfokú művészetoktatási
intézményben, szakgimnáziumban stb. kell gyakorolnia a tanárjelöltnek). Ez a gyakorlat alapvetően arra készíti fel a hallgatókat, hogy tudjanak
tanítási témákat és tanórákat tervezni, képesek legyenek azokat értékelni és
elemezni, és az adott osztály/tanulócsoport sajátos igényei szerint, a
szaktárgyi és szakmódszertani követelmények figyelembe vételével megtartani.
Tehát a szakterületi tanítási gyakorlat célja az, hogy a
hallgatók mentor- és konzulens-tanár(ok) irányítása mellett ültessék át az
iskolai gyakorlatba a szaktudományokban és a pedagógiai, pszichológiai és
szakmódszertani tanulmányaikban szerzett ismereteiket. A gyakorlat során a
hallgatók komplex, önálló feladatokat végeznek el és tapasztalatokat
szereznek szaktárgyaik tanításában, és szaktárgyaik speciális oktatási
módszertanának területén. A szakterületi tanítási gyakorlat
átmenetet képez a pedagógiai, pszichológiai, szakmódszertani tanulmányok, a
közösségi pedagógiai gyakorlat és az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat
között. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Didaktika. Szerk.: Falus Iván.
2003. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, ISBN 9631952967 Hoffmann Rózsa – Somogyi Tóth Katalin.
2007. Útmutató tanárjelöltek számára. PPKE BTK GABNAI Katalin. 2015. Drámajátékok.
Budapest, Helikon Kiadó. ISBN 978-963-227-739-4 Dráma-pedagógia-színház-nevelés.
Alk. szerk.: ILLÉS Klára, szerk.: ECK Júlia, KAPOSI József,
TRENCSÉNYI László. 2016. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. ISBN
978-963-436-083-4 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően,
érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri a dráma- és színházismeret elméleti, valamint
gyakorlati ismeretanyagát, formáit, iskoláit, lehetőségeit. Tájékozott a
művészetpedagógia társművészeti kapcsolódásairól. Ismeri a különféle
stratégiákat, módszereket, eljárásokat a drámapedagógia és a színházismeret
területén. b) képességei Képes – a
közösségépítés, együttműködés, kooperációs tevékenység előtérbe helyezése
mellett – a tanulók önismeretének fejlesztésére, önazonosságuk segítésére és
tudatosítására, az egyéni értékelési normák kialakítására. Képes a
csoportkohézió, a csoporton belüli feladatvállalások, a belső elosztású
csoporttevékenységek kialakítására. c) attitűd Elkötelezett
a dráma- és színházismeret tanítása iránt. Elkötelezett az igényes tanári
munkára, a folyamatos önművelésre. Részt vesz a szakterület meg- és
elismertetésével járó munkában. |